Bona fide

Alla inlägg under februari 2010

Av Maria - 28 februari 2010 15:34

   Kvällen ute igår var riktigt rolig dock en aning för mycket shot´s för vissa... som mej    + en salig blandning av övrig dryck. Vaknade med en känsla av att få en slägga kastad mot huvudet och en stel nacke (vet inte om det beror på dansandet eller en konstig sovställning?!) Just nu känner jag att jag kommer hålla mig alkoholfri en längre tid framöver... trots att gårdagen verkligen var rolig men priset dagen efter är alldeles för högt!

 

Pernilla: Tack för stödet och jag vet att jag kan lita på dej   Älskar dej enormt mycket!!!   

 

Till råga på allt hade jag en lös pålle imorse... dock infångad utan några skador el dyl så allt är lugnt och just nu står hon inne på "bantning" några timmar efter en natt av fritt höätande...

 

 

Hej hopp...

Av Maria - 27 februari 2010 11:11

Var insnöade ända till söndag eftermiddag/kväll sedan efter mycket kämpande så kom vi oss ut. Tack vare R och P som hjälpte till *tack!!!*. I tisdags åkte familjen P till värmen så under 15dagar har jag 6 pållar istället för 3, samt en extra vovve ibland. Vilken tid det tar att ha så många djur, men roligt, mycket nöje =) Var på Scandinavium i torsdags och kollade hästar samt mässan, har aldrig handlat så här lite på en mässa nån gång?! Ett par ridskor kom jag hem med... när man väl hade extra pengar med för att kunna shoppa loss lite så hittar jag inget?! Typiskt. Ikväll är det utgång, vet dock ej vart det blir än då alla verkar ha beslutsångest, det står iaf mellan två olika ställen här på Ö:a. K började snöröja vårat hustak igår ifall det skulel komma mycket regn som tybger ned?!  Stalltaket hade jag tänkt att försöka snöröja lite men det hann jag inte innan snön själv valde att glida av =) Ibland har man tur. Känner ingen motivation alls till att blogga just nu så den får vara litet torrare än vanligt...

 


Av Maria - 20 februari 2010 11:19

Sitter här ute i "skogen" och är totalt insnöad, så insnöad att inte ens plogbilarna kör här längre... Hoppas dock bara att vi får behålla strömmen! Första gången hittills jag ej kunnat släppa ut hästarna, de var inte alls jätte glada när de fick frukost inne idag och insåg att jag inte skulle släppa ut dem. men när alla tre trådar ligger begravda under snön och med ett snötäcke som är högre än ponnysarna själva så får de helt enkelt hålla sig inomhus idag. Tur att de har stora boxar så de har bra rörelsefrihet iaf! Nu så här i efterhand så undrar jag varför man gnällt över snön tidigare för det har då inte vart så här illa på många många år! stackars E fick nu sitt kalas imorgon inställt igen, men jag kan ju inte trolla bort snön!

 

Gårdagen blev en mycket rörig dag. Hämatde barnen ( kom loss från min lilla fastkörning som tur var) och åkte hem, mitt på grusvägen strax innan oss stod en traktor stopp, såg att det stod en dunk så jag tänkte genast dieselstopp(?) och såg att det var M:s traktor så jag åkte upp till M för att kolla. Han var mindre lycklig, var ej dieselstopp och till råga på allt stod han ju så ingen kunde ta sig förbi och flytta på traktorn var ej möjligt utan att få dit en större traktor som kunde dra. M hade vart hemma hos oss och skulle lämna strö till hästarna, körde där fast på vår grusväg, fick lämna bilen och gå hem till sig för att hämta traktorn som då givetvis stannade halvvägs ned. Jag hjälpte till där i ca 1timma sedan fanns det inget jag kunde göra så jag skjutsade hem han, M tog sin 4-hjuling ner, K kom hem från jobbet och de möttes upp där vid traktorn... till slut kom en annan traktor och iaf drog undan den som stannat så att bilar kunde åka förbi. Då kör de fast med 4-hjulingen oxå... förstår att man tappar humöret en aning då! Under dessa timmar satt jag (som inte kunde ta mig hem) med barnen hos A (M:s sambo) och blev bjuden på ett glas rött och barnen lekte så vi hade det iaf trevligt. Som tur var plockade jag in pållarna innan jag åkte till dagis för de ville in och slippa yrvädret ute, annars tar jag i normala fall in dem efter dagis vilket hade vart svårt när jag inte kunde ta mig hem!  


 

 

Av Maria - 19 februari 2010 13:50

Hann precis klä av mig och hoppa ner i sängen och gosa in mig under det varma täcket med en katt på ena armen och en hund på andra armen sen knackade det på dörren... till min förvåning var det min egen sambo? Men han har ju nycklar tänkte jag snabbt innan han fick tala om att han kört fast på grusvägen, den sista innan man svänger in på vår avfart... suck. Bara att hoppa i termostället ut fram med en skyffel till. Och varför skall allt krångla när man står sent en kväll ute i snöstorm? Punka på traktorn (har vi dock haft ett litet tag) och en 4-hjuling med totaldött batteri... suck igen! Till råga på allt så var min bil oxå insnöad på parkeringen så jag nådde inte med startkablarna =( Efter nästan en timmas kämpande så kom R och knacka på vindrutan =) Han gick och hämtade deras traktor (ville ju inte störa dem så sent på kvällen med att fråga), drog loss K på ett ögonblick och sedan plogade hela våran väg så vi körde ut våra bilar och ställde vid vägen så vi kunde ta oss till jobbet imorse. Dock kom jag hem nu, svängde in på vår infart och tänkte att det är lika bra att stanna där och gå in så jag kan ta mig ut och hämta barnen sen... men jag svängde in och där tog det stopp så jag har inte en aning om jag kan lyckats ta mig loss så jag kommer till dagis?! Hoppas någon annan runt om här är hemma annars så kanske jag kan få skjuts? Suck, suck och åter suck!!! (vet att det inte hjälper att gnälla men ibland kan jag inte låta bli!)

 

Och mer snö skall det komma... orkar inte ens sucka mer nu   

 

Mina hagar ser dessutom helt förfärliga ut, trådar som hänger och 2 av 3 trådar är under all snö numera så mina troll går i hagar med 1-2 trådar endast... men jag har fortfarande FULL strömstyrka nästan, helt otroligt för väldigt många har väldigt dålig ström i sina hagar har jag hört.

 

Återkommer senare om jag tar mig hem ;-)

Av Maria - 18 februari 2010 20:24

Igår blev en helsnurrig dag. Jobbade som vanligt, kom hem med barnen och planerade middag mm mit i allt ringde telefonen, en kollega från jobbet stod med en kolikhäst så det vara bara att försöka ordna barnvakt direkt för att åka tillbaka till jobbet. Möttes där S som var ute och promenerade med sjuklingen, stämde av läget och ringde veterinär och rådfrågade lite. Veterinären slapp komma ut för att löste sig och koliken gav med sig efter att jag strikt följt veterinärens "order". Men det blev en lång dag med mycket ut och promenera i kylan vilket gjorde att jag var riktigt trött idag morse, fick knappt upp ögonen. Ringde direkt till en kollega imorse för att stämma av och kolla läget, allt var fortfarande bra *pust, lättnad*. Det är verkligen hemskt att se ett djur ha ont! Jag fick hoppa över ridlektionen igår eftersom jag inte kunde lämna den sjuka pållen en timma... men det gör så klart inget för rida kan jag göra en annan gång det viktigaste är att hästen blev bra!

 

För övrigt så snöar det idag och har gjort i flera timmar samt blåser en del så det blir mindre skoj att ta sig till jobbet imorgon. Snö, snö o åter snö, jag är så vansinnigt trött på det! Skulle behöva försöka baxa ut min insnöade hästtransport för jag skulle behövt åka och hämta ett lass hö... ser dock inte lysande ut när jag ser all snö =(

 

Älskade K bara jobbar och jobbar, ser knappt röken av han längre... Men man skall inte klaga! Hoppas han hinner hem innan jag går och lägger mig så jag hinner prata lite med honom och se han <3

 

En vecka kvar till scandinavium, Wieee, lika kul varje år att åka dit!!!

Av Maria - 17 februari 2010 14:34

hemma snabbt och vänder... Mockarna o middagsfodrat tre pälsbollar i hagen och nu bär det av till dagis för att hämta mina flickor. Hem, laga middag, städa lite, släppa in pälsbollarna och ratsa liten söt vovve igen och invänta K sedan bär det av tillbaka till ridklubben då det förhoppningsvis blir lite ridning för mig ikväll (om det finns nåt återbud vill säga). Hämtade ut min klippmaskin igår, såg helt ok ut så nu skall jag bara provklippa med den innan jag bestämmer mig för hur nöjd jag är ;-)

 

Sedan blir det att leva på knäckebröd och vatten för min del i minst 2månader efter min shopping?! *hmm*

 

hej hopp....

Av Maria - 16 februari 2010 14:47

Föredraget igår från "Häst och brand" var fakstiskt mycket givande, vissa "självklara" saker men man behöver ändå påminnas ibland! Ser fram emot nästa vecka då vi skall få prova att släcka "brand". Idag har jag köpt foder till pållarna, har bytat till ett pellets foder istället för musli. Betforen har jag dock kvar. Skall strax hämta barnen och då skall vi alla tre "girls" åka och klippa oss.  E sa imorse att hennes lugg blivit för lång för den går ned i ögonen och då börjar ögonen rinna... och ja, den gick faktiskt ända ned till ögonen men jag har inte tänkt på det eftersom hon alltid har hårspänne, diadem el liknande + att det var inte så länge sen hon klippte sig. Har förresten investerat i en ny ridhjälm då min är litet för stor, gjorde ett fynd och kom över en Charles Owen GR8 till ett mycket förmånligt pris mot ordinarie  ca 2500kr, fynd gillar jag    och till råga på allt så satt den som gjuten på mitt huvud ;-) Och idag verkar det som min klippmaskin har kommit, iaf avin på att den skall komma idag så imorgon har jag den förhoppningsvis hemma!

 

Här kommer en mindre bildbomb:

Sötaste Puma leker av sig i all snö  





  3 söta ponnysar varav en råkat komma utanför deras egengjorda gångväg...





Maddox blir ren och fin. Inte mycket hund under all päls... 




 

Den stackars sjuka räven som inte ville lämna mitt stall.  




Av Maria - 15 februari 2010 16:31

Har några få besvärliga men efter min förkylning så som hosta och rinnande näsa, pest o pina rent ut sagt. Går på jobbet och snyftar titt som tätt... Jobbade idag igen efter att ha vabbat och själv vart sjuk. Ikväll blir det tillbaka till jobbet då det är "Häst och brand" föreläsning och nästa måndag är det praktiska övningar. Lärorikt samt att jag tror det blir skoj. De senaste dagarna har mestadels tillbringats i min säng eller soffan framför TV:n så det är skönt att få vara uppe på sina egna ben igen =)

 

Maddox har nu efter över 2 veckor fortfarande inte visat några tendenser till att blivit smittad med skabb (från räven som bosatte sig tillfälligt i mitt stall) så det är näst intill grönt ljus men jag avvaktar veckan ut för då har det gått 3.5 vecka och veterinären sa att vid sällsyntare fall kan det dröja mellan 2-3veckor innan det visar sig... sedan skall han få följa med mig till jobbet igen och hälsa på sina fruar och sin låtsas storebror.

 

Såg att Klubbmästerskapet var flyttat från mars till maj vilket innebär att jag kanske ställer upp vet dock inte på vilken häst än bara... Lånar P:s om han är "fit for fight" annars kanske klubbhäst, vi får se. Hittade en unghingst nyligen, en 1-åring, guda söt brunskäck, hbl (ok stam) för en "billig" peng, jag kände nästan att det ryckte lite i mina "köpa häst nerver"    men jag fick talat mig själv tillrätta och inse svart på vitt att det är bättre att vänta tills jag har mer tid och jag tror att jag ändå skulle vilja ha en iaf grundutbildad häst för jag vill inte vänta flera år på tävlingsbanorna, inte nu när jag fått upp suget på hoppningen igen. Visserligen bara lättare klasser men skoj är det ändå! Har även planer på att ställa upp i min allra första dressyrtävling nu i vår/sommar... får se om jag vågar eller fegar ur?! hmm.

 

 

Adios....

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards