Bona fide

Alla inlägg under augusti 2009

Av Maria - 31 augusti 2009 13:46

Måndags sjukan är en mycket vanlig åkomma, den kommer ofta måndag morgon men kan i vissa fall börja redan på söndag kväll. Den brukar dock vara över senast på tisdag morgon. Vad är då måndags sjukan? Jo, det ska jag nu försöka att berätta med en stor gäsp i munnen... för det är en lurig åkomma eftersom den inte riktigt visar samma symptom på alla smittade människor. För mig visar sig sjukan genom att redan på måndag morgon är jag trött (ungefär lika trött som man är på fredag eftermiddag när man slutat jobbet) sedan går hela dagen på jobbet åt till att rätta till fel/misstag eller saker man bara "tillfälligt förträngt" för att hjärnan inte riktigt verkat komma igång efter helgens ledighet/avstängning. Trött, ständiga stora gäspar, släpande fötter och lite tankspridd (mer än vanligt). Kortfattat: det tar en hel måndag för att vara inne i rätt rytm för att klara av resterande vecka i arbetslivet för att sedan på fredag insjukna i "fredags-sjukan" men den sjukdomen är lindrigare än måndags-sjukan iaf =)

Hoppas ni andra klarat er ifrån "måndags-sjukan" ;-)

Av Maria - 30 augusti 2009 21:42

Idag har jag träffat den absolut sötaste lilla kattunge jag någonsin kunde drömma om. En liten flerfärgad hona fast med bara ett öga och det ögat hon har kvar är ej full syn på, ett alldeles "isblått" öga. Denna underbara lilla varelse, var precis som "alla andra katter" på gården ända tills jag lyfte upp henne. Mitt hjärta bara skrek inom mig, ta med henne hem!!!! Jag har nu börjat mitt projekt att övertala min sambo (ja, han får väll ha ett ord med i spelet eftersom han oxå bor här *ler*). Vi kan ju iaf ge henne en chans, ska ringa och rådfråga veterinären imorgon så jag har något "svart på vitt" att berätta för min kära gubbe. Men jag vill inte på något sätt förlänga ett lidande (om hon nu skulle lida vilket jag betvivlar starkt att hon gör, lider alltså då hon for runt som vilken katta som helst nästan).

Jag har nu surfat runt på nätet och läst om andra människor och deras blinda katter varav jag fått en känsla av att det verkar klara sig oerhört bra trots omständigheterna... men som sagt, jag vill göra vad som är bäst för katten så jag återkommer imorgon efter att ha talat med veterinären.

Sov gott (för det ska jag göra!)  *ZZZzzzzz*

Av Maria - 30 augusti 2009 15:14

Precis ätit så nu känner jag att det är en väldigt seeeg söndag! Blev sådär "söven" nu efter maten och skulle gärna slänga mig på soffan en timma (eller två) men nu sitter jag istället här framför "dumburken" (som är alldeles för lätt att fastna framför) med en god kopp kaffe och försöker vakna till liv igen...

Vi har varit ute på en kort promenad med den lilla halta pållen som fortfarande är halt men mycket bättre.

Middagstipset idag:

Pannkakor med jordgubbssylt och grädde =)

(enkelt, billigt, gott men kanske inte så jätte nyttig middag... men va fasiken)

Nu tänkte vi försöka få tummen ur att komma hemifrån en stund. Det finns en stor nackdel med att trivas såhär bra hemma, man åker alldeles för sällan någon annanstans! Funderar bara på vem vi ska invadera... hahaha....

Av Maria - 30 augusti 2009 09:42

En helg med mycket händelser har det varit här. Fredagen hann jag knappt komma hem efter jobbet innan jag somna i offan, hade dock hunnit med pållarna och gjort/ätit middag men efter det så somnade jag gott i soffan (runt 18!!!!! tiden) och vaknade på lördag morgon kl 8.00, är man trött då?! Det är väll så när man jobbat första veckan efter semestern innan man kommit in i rätt banor igen?!

Lördag morgon, tittar ut genom köksfönstert på pållarna (som en vanlig vardagsrutin) och får se Ronja stå på tre ben =( Ut, med hjälp av min mamma försöka få henne upp mot stallet vilket var i stort sett omöjligt så jag öppnade upp ytterligare en hage så att hon i egen takt kunde ta sig uppåt och det gjorde hon, ett par steg i taget och när hon väl kommit upp mot stallet så fick vi "dragit" in henne dock var hon aningen bättre redan då. Igår kväll var ingen förändring alls men hon är heller inte allmänpåverkad och vi lyckades att lokalisera smärtan till hoven. Efter rådfrågning med veterinär och beslutat boxvila (troligen hovböld) så har hon fått stå inne. Men idag morse när jag kom ut för att morgonfodra så stod hon på alla 4benen och inte bara på 3 som igår så det går åt rätt håll! Ska ta ut henne när hon ätit upp sin frukost så jag får se hur hon rör sig idag men oavsett så blir det boxvila idag med.

Igår kväll fick vi (oväntat) mycket trevligt besök, M och E kom med vin och chips och det var riktigt kul och dessutom alldeles för längesen vi sågs! Det är skönt med sådana vänner, det känns som vi är precis lika goda vänner oavsett om vi inte hörs av ses på ett halvår. De erbjöd sig till o med att sitta barnvakt nån gång (vi har väldigt svårt med att få barnvakt då nästan bara mamma passar dem och hon jobbar ju nästan jämt), och det känns bra, känner att jag litar fullständigt på dem och skulle inte ha något alls emot att lämna mina barn i deras händer =)

Så kanske jag o min älskade K-J skulle kunna se en bio eller nåt på "tu man hand" *mysigt*. Saknar lite emellanåt att vi aldrig kan göra något själva eller som att vi alltid går ut var och en på sitt håll... Fast samtidigt är barnen såklart värda MYCKET mer en att vi får en kväll själva, barnen är det finaste vi har och vad som än händer så har vi lyckats att få två otroligt fina flickor ihop!!!

Idag skall dagen tillägnas att fortsätta renoveringen (som stått still hela helgen pga väder o vind)... bara att bli vän med målarpenseln igen för min del ;-)

Trevlig söndag på er alla!!!!

PS: En extra tanke till min kära syster P som fyller år idag, stort GRATTIS till världens bästaste P =)

Av Maria - 27 augusti 2009 07:22

Torsdag morgon och jag har haft sovmorgon, ända till 6.30 ;-) I normala fall går jag upp vid 04.45-05.00 men tisdagar och torsdagar får jag sova lite längre, väldigt skönt! Idag står det först möte på mitt schema, har personalmöte på jobbet och sedan har jag som vanligt 1000grejer till att stå i men en sak i taget!

Ha en bra dag alla =)

Av Maria - 26 augusti 2009 19:04

Idag blev ingen riktig middag utan idag serverades endast korv med bröd i mitt kök... men det är gott iaf =)

Av Maria - 26 augusti 2009 18:59

Är väldans gott när det tar ca 1 timma istället för 10 min att slänga ihop. Jag, E och R gjorde nämnligen såna idag. Barnen rullade dessa stackars bollar om och om igen, de var alla möjliga söta former på dem när barnen var klara =) Åh så goda de blev, tänk att något kan smaka så gott, alltså extra gott bara för att det var 4 små små barnhänder med och hjälpte till!!! Mina små flickor börjar bli stora, båda i egna rum numera, hjälper mamma att såväl baka som laga mat, ser till att jag ständigt har att göra ;-) hehe. Nu inväntar vi K-j som fick åka på jour utryckning direkt "efter" jobbet så att han ska få smaka på världens godaste och sötaste små chokladbollar med kokos.

<3 Barnen är mitt allt <3


Av Maria - 25 augusti 2009 20:46

Idag kom ett "kul" brev på posten, våran beställda hästtransport skall "tillverkas"  =) Och allt stämde i de papper som kom så nu är det bara att invänta den dagen då vagnen rullar in på gården. Känns lite pirrigt nu faktiskt, jag har aldrig "slagit på stort" så förut... fast givetvis känns det jätte bra samtidigt!

Vissa perioder i ens liv så känns det som "allt" går emot en medans andra perioder så känns det som alla bitar faller på plats, just nu är jag nog på den bättre sidan ;-) Det mesta flyter på rätt bra just nu känns det som men jag känner att jag måste försöka stanna upp och andas mellan varven för just nu är det många bollar i luften med all renovering/jobb/skola/barn/hus/mm. Kankse ska försöka fjäska till mig en massage av min kära gubbe ikväll?! <3

Natti natti...

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards