Bona fide

Alla inlägg under juli 2010

Av Maria - 30 juli 2010 21:03

En sida av huset är nu målat en gång, andra strykningen får vänta då vi fick besök av regnet :-/ Verkar ju vara regn hela helgen så jag antar att vi inte kan ta upp målningen förrän måndag igen (det här hade jag ju inte med i min planering!) typiskt! Fast å andra sidan så känns det välbehövligt med lite vila på semestern oxå =)

 

Det är fjordfestival i Uddevalla och dit åkte min sambo ikväll, hoppas de får en skojig kväll/natt trots det trista vädret! Imorgon tänkte jag gå ut, det var ett tag sedan nu... Syrran hänger på än sålänge men vi verkar bli iaf en person till, kommer bli jätte skoj (gäller att bestämma det innan så det verkligen blir skoj oxå!).

 


 

 

Av Maria - 27 juli 2010 23:37

Det blev en sen ridtur för E idag dock ganska skönt då det var svalt o inga flugfä! E red idag för första gången helt själv utan att jag hade nåt grimskaft som "säkerhet". E var jätte duktig och kämpade tappert med att ständigt korta sina tyglar, skänkla, bromsa, svänga mm (då mamma för en gång skull höll sig på avstånd). Hon tränade även på att stå i fältsist uppför backarna. Efter en tur ute på grusvägarna ville hon rida i paddocken och hoppa. Hoppningen bestod av bommar liggandes på backen, räcker gott och väl åt en 4-åring som dessutom rider själv första gången. Hon fick iaf sin envetna lilla busiga ponny att gå över bom efter bom efter bom. De är verkligen ett riktigt härligt par E med sin lilla Ella... Innan vi gav oss iväg idag så sa E till mig -Mamma, när jag blir för stor för Ella så vill jag ha henne ändå =) Åhh, mitt hjärta smälte igen! Hon gillar verkligen sin ponny trots att hon har lite väl mycket energi och jag har inga som helst planer längre på att låna ut/sälja, nej hon skall stanna här för gott hos oss. Och nu när körningen funkar oxå så kan jag kanske få lite mer "fason" på henne än vad en 4-åring kan, förhoppningsvis ;-) Men det märkts faktiskt att dessa två individer gillar varandra på riktigt! Sötnötar!

 

  

Sött par <3





  

Ellen rider runt över bommarna i paddocken




  

Tingeling "Ella"

 


(Dock fick mamma hjälpa till litegranna i traven)

Av Maria - 27 juli 2010 23:26

Lite bilder från stallet:

 

Här målas sista gaveln




 

En gavel + framsida färdigmålat




  

Mina stallfönster färdigmålade



Det finns dock en del att pyssla med ännu trots att det iaf är färdigmålat för nu sen skall stuprör/hängrännor samt min sambos nytillverkade stalldörr skall sättas in + lite annat småpyssel... Dock är det i det stora hela klart =) Jag är jätte nöjd!


     


En liten bild från hur det såg ut när vi flyttade hit:

  

Av Maria - 27 juli 2010 16:47

Mitt stall är färdigmålat! Skönt som attan =) Har lite annat pyssel kvar innan stallet är helt klart men det får vänta tills efter vi målat huset för det är ingen "brådska" så som husmålningen. Hängrännor, dörr mm skall på plats sedan är mitt stall helt färdigrenoverat (på utsidan). Vilken underbar och duktig sambo jag har som gör det så fint. Han är en riktig händig karl som kan nästintill "allt" och han är dessutom noga och gör inga "tillfälliga" lösningar utan gör allt "rätt" från början! Tusen tack mitt <3 för att du finns och fixar för oss!

 

Skall försöka återkomma ikväll med lite bilder...

Av Maria - 26 juli 2010 23:12

Är resultatet efter en dags målning! Dock är det ej vitt utan ljusgul men den ser nästintill vit ut på kroppen, händerna är helmålade samt lite stänk i ansiktet, det skall ju synas att man jobbat, eller? hehe

 

Lille vovven fick vaccination idag, gick jätte bra. Han skötte sig exemplariskt (såklart!) och han fick en lekkompis i väntan på veterinären, nån slags liten terrier ;-) så söta var de när de busade i väntrummet =) Och tack P för sällskap och skjuts =)

 

Inte mycket kvar att måla på stallet nu innan det är (wieee) färdigt! K har börjat skrapa huset, vilket jobb, han har kämpat i många timmar och ändå är inte ens halva väggen klar att börja måla... vi har att göra ett tag framöver.

 

Avslutade min målning med två glas vin då P och B kom på besök, trevligt trevligt! Nu skall jag slänga mig på soffan och slappa tills väckarklockan ringer och det är dags att hoppa i mina målarkläder igen...

Av Maria - 25 juli 2010 21:22

Målning/renovering fick stå stoppp idag då regnet varit här hela dagen. Kändes ganska skönt på ett sätt ändå för nu blev det en lugn familjedag istället. Imorgon skall jag vaccinera vovven så idag är han nyduschad och kammad och fin inför sitt "doktorsbesök". Tänkte även passa på att diskutera en kastrering då jag tänkt att låta han bli kastrerad i höst... Undrar hur det kan vara flera tusen kronor dyrare att kastrera en hund jämfört med häst?! Borde ju inte vara så mycket "svårare"? Eller?

 

Hoppas dock på sol (uppehåll iaf) imorgon så jag kan måla klart sista gaveln på stallet så vi kan avsluta där nån gång och så att vi kan komma igång med husmålningen.

 

Tänk att en del är så nyfikna att de t.o.m måste åka in på en grusväg alldeles bakom mitt hus för att se. Vägen är en helt privatväg så andra fordon har inte ens där att göra därav att man reagerar när folk kör in där... Nu i efterhand förstår jag ju varför just den bilen körde in här och i samma veva får jag en "förfrågan" helt appropå vart det var vi flyttade... Herregud, har ni inget bättre för er än att se hur jag har det? -Jag har det skitbra! Så nu vet ni!

 

 

Av Maria - 24 juli 2010 13:53

Idag åkte jag o barnen till ett lokalt shoppingställe, göksäter, där finns nästintill allt numera (tyvärr ett väldigt litet utbud till häst/ryttare, vilket iof kanske är tur för mig?! ;-)) Jag tyckte att eftersom vi är rätt tråkiga här hemma nu och nästan bara renoverar/målar så blir barnen lite lidande av våran tid. De fick välja en leksak var samt en glass och godispåse när de är så duktiga och leker själva en del så vi får greja... Det var skönt att komma iväg, bara jag och flickorna, riktigt trevlig mamma o döttrar stund <3

 

Fick även köpt en hel del annat dock mestadels "tråkiga" ting som skurmedel, tvål och andra billiga hemmabruksgrejer, men även jag unnade mig en glass med barnen, gott!

 

Nu skall jag ut och fortsätta min målning på stallet, skall bli så skönt när stall och hus är färdigmålat så man kan "slappna av" ett litet tag igen.

 

Funderar lite på ev. hösilageskörd på den nysådda ängen, beroende på hur det kommer växa nu framöver. Den är ca 2 hektar så den är nog stor nog att ta vara på skörden isf? Nu använder jag bara de andra ängarna och de har hittills räckt till 3 ponnysar och 2 storhästar så nästa år kan jag ta en skörd först på den då jag inte behöver använda den till bete egentligen, inte ännu iaf (man kan ju ta en 1:a skörd och låta det växa upp lite och använda det som bete efter skörden oxå). Funderar lite på en balpress men vill absolut inte ha en som pressar lösa balar då jag hört mig för lite ang dessa maskiner och alla svar är detsamma från bönderna, -hårdpressade balar! Eller om jag skall ta små hösilagebalar istället? Iår blir det hösilage om det blir nåt, för hö så sent som (sen) 2:a skörd vill jag nog inte ha. Eller höra med dem som gör stora rundbalar hösilage (~400kg) på ängarna runt om oss om de kan göra på vårat med så säljer jag det och köper annat hö alt. hösilage i mindre bal istället? Nästa år kommer jag förhoppningsvis vara litet klokare på detta då man vet litet mer om det. Även om det kanske inte lönar sig att ta eget med tanke på hur lågt inköpspris jag har på hö så vet jag ju ändå vad jag ger mina pållar om jag tar mitt eget + att det hade vart roligt att liksom "köra hela race´t" och försörja mitt eget... Äh, vi får se hur det blir =)

Av Maria - 23 juli 2010 21:23

Jag får inte tiden att räcka till. Hur jag än vrider och vänder så hade jag önskat att dygnet hade några fler timmar ibland ;-) Återigen landar jag på min "stress-ruta"?!

 

3 väggar på stallet är färdiga och den sista gaveln håller vi nu på med så imorgon borde den vara klar (vilket jag trodde redan igår, tidsoptimist kanske?). Målade idag den roströda färgen vi köpte 0.5liter prov på, den blir PERFEKT! Precis rätt nyans ihop med de två gula kulörerna, jag är så nöjd! Det är svårt att hitta de "där" exakta färgerna som man letar efter...

 

Idag har jag internetshoppat lite oxå, lite hårvårdsprodukter som kan behövas till ett aningen slitet solblekt hår så att det får lite liv igen.

 

Jag och E var ute och cyklade en sväng förut, eller rättare sagt jag joggade med hunden och hon cyklade. Vet inte vem som skratta mest, hon , jag eller grannarna? hehe... Eller kanske Maddox? Insåg dock till min fasa vilken fruktansvärd dålig kondition jag har, här får det tränas!


 

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards