Bona fide

Alla inlägg under maj 2013

Av Maria - 21 maj 2013 22:01

Idag var det en lycklig skäck som blev släppt i gräshage efter att hela vintern gått i grushage :-)

Och lika lycklig är jag för på lektionen idag lossnade han jätte fint. Kändes riktigt bra!

Av Maria - 20 maj 2013 21:46

Idag har jag förberett hage så att den vackra skäcken får komma ut på gräs :-)

Red ett pass i paddocken idag, han var lite motsträvig i början men jag tror att eftersom underlaget var så tungt så var det rätt jobbigt. Till slut lossnade han och var riktigt fin!

Efter ridpasset gick jag ut o betade honom i ca 45min, behöver jag ens skriva att han var jätte nöjd ;-)

Av Maria - 19 maj 2013 21:39

...spenderas mesta tiden när det är fint väder vilket innebär att nu ikväll när regnet kom insåg jag att jag inte riktigt hunnit med insidan :-/ lite att ta igen nu! Men självklart ska man passa på att njuta av värmen, huset kan städas en sån här kväll istället.

Idag har vi rensat där jag ska stängsla in nya hagen till ponnysarna, inte helt färdigt för jag har en hög att elds oxå innan stolpar och eltråd ska upp men jag är en bit på väg. Har även skurat och börjat fylla upp barnens pool. Passar bra att göra det denna veckan när det ändå skulle regna en hel del för då hinner brunnen fylla sig igen.

I början av juni nån gång tänkte vi ta hit storhästarna så jag tänkte hinna tvätta o måla stallet snabbt nu innan så vi kan använda boxarna under sommaren.

Vi parade kaninerna för ca två veckor sedan och det ska bli spännande o se om det tog sig, för mina barns skull hoppas jag det :-)

Calle håller dig fräsch och är fin att rida, siktar på att kunna vara med o tävla på söndag men jag vill väldigt gärna hinna hoppa en gång själv först. Och i slutet av månaden så blir det en liten dressyrtävling, ska bli jätte kul! Ska bara lära mig programmet oxå ;-)

I onsdags sprang Ronja sin sista dagis "springtävling", för efter sommaren börjar hon ju på skolan. Stora tjejen <3 hon var då duktig o stolt! Se själva...

För övrigt har jag väll inte så mycket att uppdatera om... Så hej svej sålänge!

Av Maria - 15 maj 2013 20:42

Idag var Calle fin, mjuk och trevlig och inte det minsta spänd. Så duktig plutt <3 hoppas på lika bra ridpass imorgon med :-)

För övrigt har jag fått röjt en jäkla massa här hemma i förråd och garderober mm. Utsidan har oxå fått en ordentlig vårstädning i veckan. Rabatterna är rensade och täckta med täckbark runt alla plantor, sått krasse och luktärt i krukor, klippt gräset och fyllt igen hålor i gräsmattan.

Har mockat ur stallet och ska förbereda för att måla, har dock inte riktigt bestämt färg ännu. Skulle gjort det förra året men tiden räckte inte riktigt till så nu tänkte jag få det gjort tidigt och ta en box i taget ifall jag skulle behöva stalla in av nån anledning. Hoppas att stallet kommer bli lite ljusare iaf!



Idag stötte jag på två förvirrade älgar (eller rättare sagt en av dom två var lite förvirrad som inte ville gå av vägen). Stora, läskiga men fina djur!

Av Maria - 15 maj 2013 07:17

Har varken haft tid eller lust att blogga men jag gör ett försök igen nu :-)

Har nyss börjat rida skäcken igen efter att han stått på box i två veckor efter att han skadade sig i hagen och blev sydd i ena benet. Han är verkligen en snäll häst, trots två veckor i box och nerverna på utsidan så höll han sig lugn när vi promenera med han! Duktig plutt <3 Ridningen har gått bra och igår tog jag första galoppen.

Shettisarna har jag släppt på "bete", rättare sagt dom går ute dygnet runt fast morgon o kvällsfodras i hagen. Dom går kvar i vinterhagen där det dessutom finns minst gräs.

Har utökat våran djurskara med två undulater som Ronja själv har sparat ihop pengarna till. Så numera bor det tre katter, en hund, två kaniner (snart fler), två marsvin, två fåglar och två ponnysar hos oss, mysigt! Har ju även tänkt att skaffa höns och ankor men måste få ordning för dom först så det kanske blir till nästa sommar beroende på hur vi hinner med.

Verkstadsplattan går oxå framåt (även om det går långsamt), blir gjutning i juli/augusti antagligen. Känns lite som ett evighetsprojekt ;-)

Lägger till lite bilder:

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards