Bona fide

Alla inlägg under november 2011

Av Maria - 26 november 2011 15:07

Massa kul har jag inplanerat i kalendern nu för december månad. Det blir lite av varje, återkommer senare med mer info =) 


Idag har Ellen pellen ridit lektion, idag "hoppade" dom. Hon fick en liten söt ponny som heter Fredrika, urgullig och en mycket trevlig liten ponny! Jätteduktiga var dom ihop. Fick ett roligt besked idag, min sambo kanske flyger hem imorgon (är hemma på måndag isf), han har vart borta i 2,5månad nu :-/ Lååång tid! Behöver jag ens nämna att vi tre tjejer här hemma saknar honom... mycket!!

Av Maria - 25 november 2011 20:09

Kom inte o säg att jag inte varnade dej! ;-)


Denna veckan har bestått av att vara hemma med sjuk dotter. I söndags eftermiddag kräktes Ronja en gång och hade 39graders feber =( Kom hur snabbt som helst, ena stunden frisk och i nästa minut sjuk. Feber och hosta bestod flera dagar utav för hennes del och när hon på onsdag eftermiddag kändes bra så varade det bara till torsdag morgon då hon hade en urballad mage. Sjukstuga har det vart lite väl mycket här dom sista månaderna... Men så är det väll. Så denna veckan har jag inte gjort alls mycket. 


Fick hämtat ut en ny klippmaskin och det gick på garantin (nöjd) så nu är jag redo för nya uppdrag =) Ska först bara klippa klart hästen som jag påbörjade en helklippning på men som blev en halvfärdig spårklippning istället... 


Idag har äldsta dottern verkligen satt mitt tålamod på prov många ggr. Man försöker att inte ta åt sig och hålla masken men idag blev jag faktiskt riktigt "grinig". Känns inget bra när man "tappar humöret" vilket inte alls hjälper och det känns som ett misslyckande. I slutändan kan man ju konstatera att det är väll oftast inte barnens fel att dom inte lyssnar... Och ändå kan jag säga att jag haft ett enormt tålamod med henne idag, fastän att det inte riktigt räckte hela vägen :-/ 


Världens underbaraste är dom ändå     såklart!!


 

Av Maria - 17 november 2011 16:26

Igår hade jag en totalt urflippad ponny på linan (longera) och idag tömkörde jag henne ca 40min ut på grusväg och vilken skillnad. Hon lyssnade fint, jobbade på och var supertrevlig, en riktig drömponny!! Roligt =) Skall sätta henne i vagnen nu i dagarna för det är hon redo för igen. Skall prova en ny sadel på henne (fick tag i en begagnad i bra skick), en "riktig" sadel istället för ponnyputan som Ellen numera inte sitter så bra i, blir väldigt mycket "stolsits" och jag ser skillnad när hon rider på ridskolan och sitter i "vanlig" sadel. Se bild nedan (från i somras).



   



Längtar redan till sommaren...




Av Maria - 16 november 2011 21:35





Äntligen har jag shoppat en rosa varselväst *nöjd*!! 


Idag longerade jag en mycket "frostkänslig" ponny (pigg som attan när kylan sätter in). Rund som hon är så såg hon minst sagt rolig ut när hon för det mesta var mer på två ben än fyra... Vilka språng! Ska tömköra henne på vägen imorgon var tanken möjligtvis sätta henne på lina en liten stund innan om hon är lika explosiv då. Tokig men älskad liten ponny <3 


Ikväll har jag lyxat till det ordentligt. Först ett långt & varmt bad och sedan ett glas vin och till det lite kex och ost sittandes i soffan i mysbrallor o linne till favoritprogrammet på TV (Bonde söker fru) - finns ju tråkigare sätt att spendera en onsdagkväll på ;-)


Jag... saknar, saknar, saknar... Mannen i mitt liv <3



Av Maria - 14 november 2011 19:33

Snacka om att det är bra service här ute på landet för nu kom bästa Björn (syrrans karl) och hämtade min bil för att byta till vinterdäck åt mig, snällt! Nu gäller det bara att jag kör försiktigt så mina dubb sitter kvar i däcken oxå ;-) Men det ska jag väll klara av... 


Kritor, tuschpennor och hårband blev barnens inhandling idag på göksäter. Sedan slank det ju ner lite annat smått o gott (och mindre gott som typ våtservetter och glödlampor ;-)) Ingen onödig shopping alls dock! 




Om man vore rik...

Önskelista från mig till min sambo:

-Uteboxar 

-Häst (!!)

-paddock (helst manege)

-skrittmaskin

 ...drömma går ju alltid! hahaha


Uteboxar har vi faktiskt diskuterat att börja bygga här nu till våren och då blir det nog en häst till sommaren (om jag hittar någon vill säga). Paddock får vänta tills verkstaden står färdig (två grannar har ju faktiskt som jag kan låna varav den ena är alldeles intill mitt ställe här och den andra är 5 minuters skrittväg till) och skrittmaskin är ju absolut inte nödvändigt men det har många fördelar ;-) Känns roligt att äntligen snart få utveckla stället som jag vill! Jag fortsätter drömma... 





Av Maria - 14 november 2011 12:53

...JUL!

Och jag är långt ifrån färdiga med alla julklappar... För varje år blir jag litet långsammare :-/ Har dock beställt lite via nätet och klurat ut vad jag ska köpa till vissa. När älsklingen kommer hem får det bli en heldag på Gekås o shoppa loss =) (känns ju såå jobbigt   att behöva det)...




Trots allt ståhej så gillar jag julen, allt pynt och ljus. Mysigt! Stressen, ja den får man inte släppa inpå sig så fixar man det med.


Idag blir det en enklare shoppingtur till göksäter efter dagis för jag lovade visst Ellen nya pennor och kritor imorse då hon använder dom väldigt flitigt! Plockade fram vinterkläder, mössor o vantar idag, känns som det börjar bli dags att vara helt förberedd när kylan sätter in. Kan tillägga att jafg redan bott i min mössa en period, älskar mössa! Och dessutom så avskyr jag att frysa! 


Beställde termoridbyxor till Ellen i förra veckan och jag hoppas de hinner komma innan lördag så hon slipper frysa på ridningen igen. Köpte även en ny reflexväst till mig själv, en rosa såklart =) Den ska jag ha på jobbet så jag kan få vara lite "tjejig" i lastbilen =) 



Av Maria - 13 november 2011 19:57

Har en skön känsla i min mage att allt äntligen är på helt rätt väg (min väg ;-))!!


Veckan som gått har varit bra och här kommer lite uppdateringar.


Måndags körde jag undan sten från raset på E6an vid Munkedal med kasettbil o släp (inte världens bästa bil för att köra "sprängsten", nojig var jag). Hur läskigt som helst att använda en avfart som påfart och ligga och köra åt fel håll på motorvägen (givetvis var den avstängd så det var bara vi "byggtrafiken" som körde där). Detsamma att köra in i en rondell åt fel håll, m,en man ska ju ha lite spänning i vardagen ;-)


Tisdagen var jag på kurs/utbildning mellan kl 9 och 16. Säker hästverksamhet - Mycket intressant togs upp och man kan aldrig bli fullärd ;-) Nyttigt att diskutera lite med andra hästmänniskor också! 


Onsdagen var det jobb på ridskolan, torvpallarna skulle köras in så jag och bästa Anneli gjorde en ansträngning och fick in iaf ett 20tal pallar.


Torsdagen startade jag morgonen med att åka för att klippa en nordsvensk och meningen var att det skulle bli en helklippning men eftersom maskinen krånglade redan från början så satsade vi på en halsklippning till att börja med och tur var väll det för maskinen la av så jag fick åka till Uddevalla för att lämna in den så i kommande vecka skulle jag få tillbaka den och kan komma tillbaka och klippa klart hästen med monstermycket päls! Sedan var det dags för möte på dagis då lillskruttan får lite extra hjälp med talpedagog. Fick hem lite övningar som jag kan göra med Ronja och vi tränar ofta men inte så långa stunder då hennes tålamod inte är riktigt tillräckligt långt...


Fredagen bestod av läkartid för min mage, är visserligen bättre men långt ifrån bra :-/ Sedan skulle jag återigen hjälpt till med att köra in torv på ridskolan men traktorgrävaren var upptagen så det blev ett snabbt besök bara, trevligt =) Världens goaste människor jobbar där!


Lördagen började vi på ridskolan (igen ;-)) för då har Ellen sin lektion. Ellen var lite ledsen innan lektionen för hon vill vara så nära mig och jag får inte lämna henne en sekund nästan men när hon väl kom upp på hästryggen så släppte det och hon var snart den vanliga glada Ellen igen. Inte helt lätt att vara en 5-åring med tusen känslor i kroppen som man inte riktigt kan "styra" över, att hon saknar sin pappa som nu vart iväg i lite över 7 veckor sätter många "känslor på prov" och att hantera det kan ju knappt ens jag emellanåt så att en 5-åring inte kan det är fullt förståeligt!


Fars dag firade vi hos barnens farfar. Tårta, lek och bus blev det =) Vi ringde till pappa på skypen och barnen pratade länge och sjöng barnvisor för han <3 Sedan köpte jag och barnen pizza och coca cola och firade pappas dag även om han är i Kina ;-) Jätte mysigt.


Ha en trevlig kväll =)



Av Maria - 6 november 2011 15:39

Dagen började i lugn och ro här idag med skön sovmorgon (ända till 8.30), gott! Sedan var det morgonmys länge innan vi hoppade i kläderna för att ta en sväng till leksaksaffären och strosa. Tjejerna har varit duktiga och det ska uppmuntras... Varsin ny barbiedocka inhandlades, Ellen köpte nån sjöjungfrubarbie medans Ronja köpte någon Barbie med hund och koppel. Två nöjda tjejer! =nöjd mamma =)


Imorgon är det dags att hoppa in i lastbilen igen så imorgon blir det tidigt till dagis och på tisdag ska jag på kurs fast nu vette tusan hur jag ska göra, har kommit lite emellan :-(


Känner mig inte lika rörig som igår, skönt! Nu gäller det att bara blicka framåt, positivt, ett steg i taget =) Funderar på att resa bort, skulle hemskt gärna resa till nåt hyffsat varmt ställe för avkoppling, får kika närmare på detta och om någon mer vill åka för själv är ju trist...



Nu ska jag avsluta helgen med lite mys med dom bästa 

Ellen & Ronja

  

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards