Bona fide

Alla inlägg under februari 2015

Av Maria - 28 februari 2015 22:22

 


Aramis ❤





Av Maria - 28 februari 2015 22:10

Idag fick Aramis vila. Skulle ridit på kvällen egentligen men så ville barnen istället köra deras ponnysar så då hann jag inte rida. Det var längesen jag körde nu men har tömkört lite. Alcazar är så trevlig körponny, han trivs verkligen med att dra. Atlet var jätteduktig och skötte sig bra men han är inte lika mycket körd som Alcazar och är lite mer "rastlös" och tycker allt är roligare när man får busa lite 😉


 

Här ovan kör jag och Ellen Atlet och Ronja rider bakom.



 

Jag och Ronja kör Alcazar.





 

Ronja provade att rida efter vi kört och tyckte det var jättebra med loksele när man travade för då kunde man hålla i sig när det skumpade som mest 😉


   

Av Maria - 23 februari 2015 23:23

 

Av Maria - 23 februari 2015 23:09

Igår kväll hoppade vi lite igen.  Hoppade låga hinder på volten o sen även ett par på rakt spår med 4 galoppsprång emellan. (Fast vi gick på 3 dom flesta ggr...) Han hade ett bra hindersug och tveka inte alls idag 👍 får tillbaka honom snabbare och snabbare nu. 


Idag körde jag lite lättare övningar med öppna, skänkelvikningar o förvänd galopp. Han blev lite för stark efter galopparbetet och jag fick göra många övergångar innan jag var nöjd.  


En bild på prinsen efter kvällens pass  💜

Av Maria - 21 februari 2015 22:05

Vilken fin häst jag har när jag får till det! Red mycket öppna idag, i skritt, trav och i galopp. In på medellinjen, halv volt ut till fyrkantspåret o sen öppna den biten av långsidan som fanns kvar tills jag skulle in på medellinjen igen. Valde både kortare och längre väg (varannan vänster och varannan höger), kändes helt ok och några gånger var det riktigt bra =) Galoppöppna tycker jag är lite svårt för Aramis blir lätt stark och springig (väldigt bra träning för oss alltså). I höger gick det riktigt bra medans vänster blev lite svårare/jobbigare men jag fick ändå till det ordentligt nån gång så det kändes riktigt bra! Kände mig väldigt nöjd efter dagens ridning.







"Snart" är våren här igen och då kan vi njuta av ridpass utomhus emellanåt =)

(bild från våren/sommaren 2014)

 



Av Maria - 20 februari 2015 21:29

Idag fick Aramis en välförtjänt vilodag. I helgen har jag planerat hoppträning. Ska börja plocka fram "titthinder" som våghinder, grind mm. Ska se om jag kan få in filmen på vår sista hoppträning men den ligger på datorn så det får jag göra senare.


Ska anmäla ponnysarna till precisionskörning/ridning för jag tror både ponnysarna och mina döttrar skulle tycka det var kul och det är ju lite annat än dressyr/hoppning. Dom startade sin första pay and jump i vintras och fick varsin en rosett ☺ så duktiga ryttare och ponnysar!






Av Maria - 19 februari 2015 21:46

För ungefär nästan exakt 1år sen så köpte jag Aramis, han var då en tunn och omusklad stor häst. Givetvis var han redan då världens finaste men allt eftersom han la på sig muskler och hull så blev han givetvis finare. Snäll häst som verkligen vill göra rätt för sig. Det har varit ett oerhört lärorikt år och jag har utvecklats massor med honom.


 

Vi har inte kommit så långt i hoppningen som jag hade hoppats på men vi jobbar på det och det går åt rätt håll. När jag köpte honom hade han aldrig ens gått över en cavallettibom så jag hade väll lite mer att jobba på med bommar än vad jag trodde... men det går framåt! Jag stressar inte, jag njuter av tiden och våra små framsteg som kommer titt som tätt.


   

I dressyren har vi startat en lokal LB:1. Han skötte sig exemplariskt vid lastning, framridning mm, men väl inne på banan så var dressyrstaketet väldigt läskigt. Vi red igenom hela programmet men eftersom jag inte kunde få honom ut mot staketet så blev procenten nåt på 54% bara, men nöjd ändå. "Fin häst som för dagen var spänd" var en av kommentarerna och det kan jag ju bara hålla med om.

Vi startade även klubbmästerskapet (juldressyr) och då knep vi faktiskt 2:a platsen! Och 1:a platsen knep min lillasyster på samma häst =) Duktig Aramis som visade vad han kan!

     

  

I somras åkte vi på sommarbete till ett annat stall och njöt av långa uteritter i trevligt sällskap. Där "lyckades" han oxå få sin första (och enda) skada men som tur var så gick allt bra. Han hade kliat sig mot nån pinne eller sprungit in i nån pinne el liknande och stuckit hål i bakbenet och det såg inte riktigt bra ut men jag lastade han (själv för första gången) så veterinären fick göra en bedömning och vi hade tur för hade såret suttit 2cm högre upp så hade det vart i leden men nu klarade det sig. Och det läkte fint och utan några problem.


Förra veckan provades kandar på honom, han köpte det helt och gick väldigt bra. Vi har även haft med honom på löshoppning vid flera tillfällen. Vi har vart med på hoppträningar och vi rider regelbundet lektion.

 

Vi har redan bokat in flera dressyrtävlingar nu i vår så vi kan komma ut och få lite rutin på tävlingsbanan. Första blir Lysekils lokala den 21mars (så nu måste jag lära mig det nya programmet).  Det ska bli jättekul!





Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards