Bona fide

Alla inlägg under juni 2010

Av Maria - 29 juni 2010 20:17

...Kan man tydligen bli av för mycket kaffe? Idag är jag lättretlig fast snarare av orsaken att jag inte druckit nåt kaffe alls nästan! Gubben är i Lund på resjobb denna veckan så det är jag, flickorna och djuren hemma och har det bra =)


K kom hem med en gräsklippare igår, han hade tröttnat på att laga våran gamla om o om igen... Den var så fin o fräsig så till o med jag kanske får börja klippa gräset lite ;-) hehe



Av Maria - 24 juni 2010 20:08

Migrän är bland det jobbigaste som finns. Hade lite lätt huvudvärk redan när jag steg upp ur sängen imorse, lämnade barnen, åkte snabbt till affären och sedan hemma blev jag utslagen! Låg pall hela dagen o mådde apdåligt =( Blev dock bättre och åkte och hämtade barnen, lagade middag, börja städa, och nu sitter jag återigen med migrän... Så jäkla jobbigt, mår illa, är trött och grinig. Har haft mycket problem den senaste tiden med migrän så det är dags att göra en ny skallröntgen då jag tidigare haft en blödning på hjärnan. Bäst att kolla en gång för mycket även om jag inte tror att det är något...

 

På lördag blir det cruising i Lysekil, fick just besked från barnvakten att hon kunde passa dem =) Skall bli sååå skoj! Längesedan jag var ute nu. Imorgon blir det midsommarfirande ihop med närmaste grannarna hela dagen. Känns som detta kom,mer bli en riktigt lyckad helg =)

 


 


Av Maria - 22 juni 2010 21:56

"En bild säger mer än tusen ord"

 

  


Ella skötte sig jätte bra idag! C körde sin ena shettis så vi fick lite "draghjälp" bortåt men sedan hemåt gick vi först och även en extra sväng förbi hemma och hon trampade på så bra. Lyssnar fint och är uppmärksam, mjuk och följsam. Fick vårat först möte på "den smala" grusvägen (som tur var av en van hästmänniska) fast det var inga problem alls, Ella gick på som ingenting. Vi tränade även på att stanna och bara stå still i ca 5-10 minuter, lika viktigt att kunna stå still avslappnat som att lyssna på alla hjälper medans vi kör! Vi skildes sedan från C så jag och Ella fick köra helt ensamna en liten bit hem och även det utan problem. Jag är så imponerad och stolt över min lilla körponny och visst är det ren lycka att ha den utsikten som bilder visar  ;-)

Av Maria - 22 juni 2010 09:43

Gårdagen bestod mestadels på ridklubben först mitt vanliga pass och sedan hem ett par timmar innan det var dax att åka tillbaka för att ha lite "hästutbildning" för brandkåren igen. De var duktiga karlar som fick öva på att leda hästar även med syrgasmask på i nedsläckt stall.

 

Pållarna här hemma fick en vilodag igår men idag blir det nya tag. Skall fortsätta att stängsla hage och senare ut och köra Ella en tur, tror att vi skall ge oss ut i skogen idag... får se vad det blir. Oavsett vart så skall vi köra ett litet pass =)

 

 

Av Maria - 20 juni 2010 22:33

Idag har P varit här och följt med mig på en körtur med Ella. P "provkörde" och tyckte hon var fin i körningen (P har mycket mer erfarenhet än mig av körning). Lyssnade fint på alla hjälper och vi travade lite lätt sedan avslutade vi med lite sväng och backträning. Jag tror att jag blev godkänd av P på min inkörning än sålänge?!


   

Fina va =)  


Har hunnit med att stängsla lite idag oxå, utökat deras nuvarande hage några meter. Får ta bit för bit då det är kraftigt gräs. De har ju en hel del kvar att äta i skogen även om det inte är lika kraftigt gräs där

 

  

 

Det är dock väldigt gott tycker både Nisse och Ella att äta på träd och buskar emellanåt... Det blev en väldigt mysig liten skogshage för dem! Skönt för dem med variation, ängar och skog och en liten bergsklack som är mycket uppskattad att stå uppe på...

Av Maria - 20 juni 2010 00:23

Skall inatt hämta lillasyster + kompis då de har tagit sig ut på krogen. Känner mig så trött men jag vågar inte lägga mig för då finns risk att jag inte vaknar i tid för att hämta dem :-/ Lika bra att hålla sig vaken och sova en timma längre imorgon. Finns dock inte så mycket att sysselsätta sig med medans jag inväntar att klockan skall vara framme i tid att åka, så här sitter jag, kollar runt alla sidor jag vet flera ggr i hopp om att det "hänt nåt nytt"... vilket det inte har. Har kammat min lilla vovve i typ en timma nu innan, visserligen behövligt men kanske inte en hel timma. Barnen + K sover så jag vill ju heller inte göra nåt som väsnas... Jag är uttråkad!

 

Ett helt meningslöst inlägg blev det... ett ärligt tråkigt inlägg!

 

Sov gott alla som kan sova.....

Av Maria - 19 juni 2010 20:54

dag fick Ella göra sig av med lite energi i form av longering. Jag lånade grannens paddock och det var ganska nyharvat så materialet kändes rätt tungt vilket gjorde att liten ponny sprang av sig ganska fort... Sedan tog vi en promenad som avskrittning ut på grusvägen innan vi gick hem igen och stod i stallgången en lång stund med massa mys i form av pussar. Hon gillar pussas, klia mig i håret mm. En riktig kelgris till ponny är det <3 Hon börjar fälla av med vinterpäls nu, äntligen!


Nisse fick extraomhändertagande i hagen idag, mycket uppskattat från hans sida med. Han är oxå en riktig kelgris som man kan sitta och klappa på i evigheter medans han "nopprar" på en försiktigt med läpparna... Iår blev Nisse 3år, oj, vad fort det gått! Skall ge mig på inkörningen med han oxå nu så fort jag kan låta någon annan vara med och köra Ella. Tror att han blir lättare än Ella att köra in för han har inte alls lika mycket humör som den lilla damen och dels har jag mer "kött på benen" nu när jag tränat en del på tömkörning/körning mm.


Behöver köpa en sele till, har tittat på en maratonsele som jag funderar på, dock kostar den en slant så jag kikar runt litet och jämför än sålänge.  Blir ju även en vagn till om Nisse blir inkörd men det är ju ett tag kvar så det avaktar jag med tills det behövs "på riktigt".


Jag hoppas att körsektionen på klubben drar igång snart igen så man kan få komma sig in på lite "utbildning", kan både jag och ponnysarna behöva =) Alltid roligt och nyttigt att lära, jag har ju tidigare inte ens vart i närheten av körning så detta är ju ganska nytt för mig. Men som med allt annat så är sunt förnuft en bra grund... Måste dock påpeka att det är väldigt roligt att köra!

Av Maria - 19 juni 2010 14:56

Ridlektionen idag gick bra för Ellen, hon var såå nöjd att hon fick låna C:s egna ponny som var jätte duktig, lydig och snäll!  Mostrar och mormor kom för att titta och givetvis blev E mycket glad över det =)

 

  

Ellens IDOL är C som förövrigt var hennes ridfröken idag med <3

 

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards