Bona fide

Alla inlägg under mars 2012

Av Maria - 23 mars 2012 07:20

...Är en bra dag! Vetskapen om att hela helgen är framför en känns rätt skönt =) Idag ska det inhandlas mer biotin och lite annat smått och gott till pållarna. På söndag ska jag hämta hö, hoppas det blir sista vändan innan sommarbetet?! Nästa vecka är det 8v sedan hovslagaren var här oxå, var tog den tiden vägen?


Igår körde vi bort all ved härifrån, det var rätt många stockar så det blev inte bara ett fullt lastbilslass utan två fulla! Mormor och morfar har nu en massa ved att såga. Eftersom vi inte själva eldar med ved så gav vi bort det. Mina rabatter behöver sig en rejäl omgång nu efter vintern och jag tänkte fixa iordning en kruka med lite påskliljor att pryda trappan med. Våren är en härlig tid, mer tid spenderas utomhus och sol/värme gör mig glad(are).


Hann inte lägga in bilder härom kvällen så jag ska försöka få gjort det i helgen men vid fint väder har jag ingen lust att spendera massa tid framför datorn.  

Av Maria - 21 mars 2012 17:12

Känns som det är på sin plats med en uppdatering nu...


I måndags och tisdags jobbade jag på tjörn, körde för första gången krokbil och dessutom opticruisee (halv/automat), lite ovant och första dagen tyckte jag att det var lite jobbigt att den inte riktigt växlade som jag ville... men andra dagen när jag väl hade vant mig så var det riktigt fint att köra utan att växla själv hela tiden =)


På hemmaplan har det vart fullt upp (är det väll iof alltid med två småbarn, fyra ponnysar och en hund men nu mer än vanligt ;-))

I fredags körde jag hit ca 85ton grus till att bredda samt bättra på vägen som går till stallet och den planerade vekstaden. Det tar sig... i sommar/höst skall plattan till verkstaden vara färdig. Det går framåt, visserligen sakta känns det som men bättre det än att sätta sig på ruinens kant ;-) På måndag reser älsklingen tillbaka till Kina :-/

Och sedan mitt senaste inlägg har jag dessutom hunnit med att ligga sjuk =( Men jag är på benen igen fast dock lite tröttare och med hosta.


Imorgon hoppas jag på en härlig tur med nån av grabbarna och kanske kan någon mer köra med eller rida med som sällskap och så får båda grabbarna motion samtidigt =) Det är verkligen störtkul att köra shettis! Har ev fått tag i en loksele nu med, bara hoppas att den passar för jag vill gärna ha en av varje och jag skulle väldigt gärna vilja ha en parsele till dom... Jag har nämnligen fått för mig att sätta dessa två i par (men då behövs både selar och vagn till det så det dröjer nog ett tag till). Nu kör vi så det ryker ;-) Hoppas att det drar igång lite på körsektionen på ridskolan med kurser/träningar mm för jag vill gärna lära mer och framförallt rätt =)


Alla tre vallacker fäller som attan men som vanligt är Ella svår i sin fällning. Hon har alltid svårt med fällning. Borstar dagligen alla ute i hagen vid lunchfodring och det fullkomligt rasar av päls (från alla utom Ella då) men oavsett fällning så njuter alla fyra av lite kärlek och omvårdnad i hagen, skönt med lite variation för annars (vintertid) är det mest borstning/pyssel i stallgången.


Ska försöka hinna återkomma ikväll med lite bilder.

Av Maria - 8 mars 2012 22:32

 

Blev bjuden på glögg såhär på kvällskvisten, gott! Och trevligt med lite besök =) 

 

Det rättar till sig nu:

Idag har vart en bra dag (trots de ca 5cm snö som kommit inatt). Min ena ponny har vart halt några dagar men idag tyckte jag att det var ännu lite bättre =) I helgen kommer älsklingen hem, flygbiljett är bokad! Har hittat en baksele till rimligt pris som är beställd (hoppas den är ok) för att prova, är den ok så köper jag en till. Och hade en mysig frukostdejt med syrran imorse efter att jag gjort färdigt i stallet <3 Härlig dag... helt enkelt!

 

 




 

Av Maria - 7 mars 2012 20:24

Är jag äntligen! Huvudvärken började ge med sig fast bestämde sig för att komma tillbaka men nu har det lättat igen, skönt! Barnen har somnat (givetvis i min säng så sover vi godast). Jag tänkte själv försöka pallra mig ner i säng i tid för en gång skull. Alldeles för lätt att fastna vid TV, dator mm... blir betydligt mer tid vid datorn när älsklingen inte är hemma för det blir ju lätt lite "ensamt" på kvällarna när barnen somnat. Fast samtidigt är det skönt att få "egen tid" för det har jag inte varit speciellt bortskämd med tidigare. Nåja, allra bäst är det ju ändå (såklart) när älsklingen är hemma hos oss! Han fyllde förresten år igår, hela 32 år och 13 år av dom har vi tillbringat tillsammans, han var alltså 19 år när vi träffades och jag var 18 år. Egentligen är det inte fullt 13år för det är det först till sommaren. Barnen har gjort egna presenter och lagt på hans sängbord som ligger där tills han kommer hem. Vi firade också med bulle och dricka via skype igår (mest för barnens skull givetvis). När man är så långt ifrån varandra får man försöka att göra det bästa av situationen.


Man ska ta vara på det man har, på senare tid har det hänt mycket runt om mig som gjort att man kanske lite extra funderar över vissa saker, är mer tacksam över vissa och inser vad som är viktigt. Vi lever inte förevigt och ibland kortare än vad man tror/hoppats på så ta vara på tiden istället för att lägga så mycket energi på fel saker/människor! Ibland måste man ta sig tiden till att bara stanna upp istället för att bara tugga på i samma visa...


Nog om att vara efterklok... Trevlig kväll!



Av Maria - 7 mars 2012 16:48

 Mina älsklingar 








Överallt läser man hur bra och hur fint och hur perfekt.... bla bla bla.


Idag är jag gnällig(!). Vaknade imorse med huvudvärk, sån där jobbig tryckande så man nästan mår illa, Ellen ville vara hemma från dagis för hon kände sig inte riktigt bra och jag har en halt ponny i hagen och min sambo är i Kina :-/ Och till råga på allt så började det just snöa + att det blåser rätt mycket. Visst, det kunde vart värre... eller bättre.


I vilket fall så känner jag mig tråååkig idag, en tråkig människa med huvudvärk.


Nu ska jag inte gnälla mer, men det var skönt att få gnälla av sig lite!


Av Maria - 7 mars 2012 11:00

Jag har verkligen fått upp ögonen för körning, det är jätte kul att köra =) Och det gör det ännu lite roligare med möjlighet till sällskap oxå nu när jag har tre körbara ponnysar visserligen bara två vagnar än sålänge men jag tror minsann jag får bearbeta gubben lite för jag har hittat en prisvärd 4-hjulsvagn till shettis...

 

 

Här kommer några bilder från våran körtur igår morse. Jag körde Atlet och Pernilla körde Alcazar. 

 

 

Här är min utsikt, Atlets rumpa. Atlet som jag dessutom satte i vagn för första gången igår. Han är pigg och lite småtittig men trampar ändå på bra, dock tycker han inte om att stå stilla så det får vi träna på! Atlet är tror ibland att han är ett fullblod på 4år ;-) 

 


   

Bakom mig kommer Pillan med Alcazar. Han är den stabila och kloka farbrorn

 som "står där man lämnar honom" ;-) 

 

 

 


    

Pillans utsikt under våran morgontur.

 

 

 

Dessa två grabbar har redan fastnat i mitt hjärta, så härliga med sina personligheter som äntligen kommit fram mer och mer. Jag och barnen är så nöjda att vi fick ta hem dessa härliga grabbar och vi kommer ha många roliga stunder tillsammans!

 


Av Maria - 1 mars 2012 19:49

Igår satt jag upp på hästryggen för första gången på (nästan) 1 år, härligt!! lånade lillasysters pålle och hon lånade en annan häst i stallet så vi red en runda på ca 1 timma i strålande sol. Måste erkänna att det kändes i mina sittben idag... Idag gjorde vi om samma runda i samma härliga väder =)

 

En gammal bild (från 2010) på mig och Calle


Idag efter våran ridtur tog vi ut två av mina ponnysar, Atlet och Alcazar. Alcazar körde jag medans Pillan tömkörde Atlet. Ska köpa en sele till så vi kan köra båda samtidigt för det hade ju vart roligare ;-) Och jag skulle ju även vilja ha en tredje vagn få då kan Atlet, Alcazar och lilla Ella köras samtidigt men det får nog vänta ett litet tag till för varken sele eller vagn är ju "gratis"...


Atlet är (som vanligt) allt annat än ren :-/ Han gillar nämnligen att rulla på blötaste ställena... Alcazar däremot är renligare. Här är när vi ska ge oss iväg på en tur.


 

Pillan tog ett par bilder på vår "tripp" i solskenet, mysigt va?!  Och grabbarna var jätte duktiga idag, jag är jätte nöjd <3  

   

   

 

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards