Bona fide

Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 30 september 2011 17:00

När jag väl får jobberbjudande så kan jag inte. Det var nämnligen lördagskörning och eftersom jag inte har någon barnvakt så fick jag tacka nej :-/ Det är jobbhelg för många i min familj... Typiskt, hade gladeligen kört annars.  Utgång imorgon kväll blev det inte heller, återigen barnvaktslös. Ikväll ska jag och barnen ha fredagsmys men först har Ronja lovat att göra pannkakor till oss, "kan hälv" säger hon men mamma (jag) får nog styra upp det hela. 


Önskar alla en trevlig helg =)

Av Maria - 28 september 2011 13:16

Runt 3 tiden inatt blev jag väckt av min äldsta dotter som hade magsmärtor. Först funderade jag på om det var lillasyster Ronja som smittat henne med nåt eftersom Ronja hade 40 grdaers feber i helgen (fast ingen magont) men det kan ju yttra sig på olika sätt. Ingen feber, inget annat än "bara" ont i magen, höll mig vaken med henne fram tills 8 tiden och då hade hon inte ont längre sedan somnade jag visst om en timma eller två... Visserligen inte tungt sovande utan med "ett öra öppet". Nu är hon iaf pigg och glad och inga smärtor så det var nog lite magknip bara... hoppas jag.

Har nyligen vart hemma i 4veckor med dom för vattkoppor så nu får det räcka med sjukstuga för ett tag hoppas jag! 



Av Maria - 27 september 2011 19:38

Var det här ja! Låter bloggen vara kvar tills vidare men jag känner att jag förmodligen borde plocka bort den av flera anledningar. Vi får se.


På hemmaplan har det hänt en del, en stor geggig plan finns nu framför stallet. Meningen är att det ska få sätta sig ordentligt fram till våren och sedan grusas upp vilket kommer bli jätte bra när det blir klart men det blir lite geggigt fram tills dess och speciellt nu när det ta mig fasiken regnar var och varannan dag typ... Min sadelkammare står nu HELT färdig. K-J har först gjutit jämt golv och sedan lagt ett ek-klickgolv (lite lyxigt ;-)) och sedan kopplat in varmvattenberedare och tvättställ, lagt värmeslinga i vattenröret ut så nu finns det dels vatten hela vintern och dels så finns det varmvatten, skönt! Fast en sak kom jag på nu är inte färdig, elektrikern har inte satt in mitt elskåp än (syns på bild)... hålet ovanför kontakterna.


 

Min totalrenoverade sadelkammare. 


Ponnysarna går fortfarande ute på bete, öppnade till det sista igår, räcker ett tag till iaf. Har även öppnat min egna första hösilagebal, dofta ljuvligt(!!) och var "torrt" och fint! 


Jordens undergång närmar sig tydligen oxå, om man ska läsa allt på Facebook. Tydligen har mobiloperatören 3 driftstörningar ikväll! Läste 5 statusuppdateringar inom loppet av en kort stund på vilken skit, hur dåligt det är, bla bla bla. Men snälla, en driftstörning EN kväll? Har det ens någonsin hänt innan?! Vad är det att gnälla om....


Men något att däremot gnälla om det är pengar, eller egentligen inte pengar utan girigheten till pengar! Jag är jävligt trött (rent ut sagt) på att se hur någon utnyttjar en annan gång på gång på gång. Personen har inga skruppler alls, gör vad som helst för sin egen skull men inte för någon annans. Den utnyttjade däremot är för snäll, låter det bero för det är enklast så eller rädd för att ta en konflikt, och boven i dramat blir helt plötsligt nån annan... Har man råd att kosta på sig en bil till och en hund (!!) så kan man banne mig betala tillbaka sina skulder först! MORR -med stora bokstäver!




Av Maria - 13 september 2011 09:52

Mina rundbalar nästan flyter, herregud vad regn det kommit över natten! Riktigt ruggigt höstväder. Väldigt mysigt att gå inne i huset och lyssna på vinden som viner runt knutarna och regnet smattrar mot mina fönster... Inte lika mysigt att gå ut med hunden dock :-/ 


Igår var jag och Ellen iväg för att köpa skor till henne men då vi inga fann i hennes storlek så lovade jag visst i ett svagt ögonblick att vi skulle åka till en annan affär idag så det får jag ju hålla. Är (helt ärligt!) inte det minsta shoppingsugen dock... sjuk? Sparar mig kanske till torsdag, om allt flyter så åker jag och min ena syster till Gekås i Ullared då. Barnen här behöver vinterkläder och så tänkte jag börja med julklappshandlingen för att slippa springa sista dagen i ren panik. Strax ska jag åka och hämta en ny skopa (till grävmaskinen), fråga mig inte varför för jag trodde att 4 skopor till en maskin räckte? Men tydligen inte. ;-)

I helgen var vi på 25-årskalas för Pillan, det var jätte trevligt. Har ett par bilder (i mobilen) jag ska försöka få in här under dagen. 


Så vi hörs igen =)

Av Maria - 7 september 2011 22:18

     De bästa som finns 

Av Maria - 7 september 2011 21:51

Regn och blåst, regn, regn och så lite blåst igen... känns som "svensk sommar"...typ! Idag har bilen min fått nya däck, där lätta kontot ca 5500kr till ja :-/ Sådana utgifter är tråkiga (fast givetvis nödvändiga), fast hur kan "lite" gummi vara så dyrt och det leder då till nästa fråga hur har ungdomarna råd att stå o "bränna däck" överallt? Suck! 

 



Om man inte kan stå för vad man menar/vill när man skriver saker på facebook, varför skriva det överhuvudtaget då? Eller alla dessa "kryptiska" meddelande, eller hänga ut folk/åsikter mm... Sedan ska man tydligen bara skriva glada, pigga toner & positivt, visserligen trevligare men vem är pigg jämt?


Vem försöker vi lura egentligen?     

 

Av Maria - 6 september 2011 18:32

I helgen som passerade var vi på Backamo då det var "Bondens dag", vi åker dit varje år. Det finns något för alla. K-j och Björn lulla mest runt mellan alla slags maskiner men vi hann nog kolla det mesta. Barnen tyckte det var roligt med höns och ankor, har förresten en fundering på att skaffa ankor här, de är ju sååå söta ;-) Och K-j har pratat om att ev köpa höns, vi får väll se, alla djur skall tas om han ordentligt oxå! Det fanns lite olika saker att prova på som t.e.x yxkastning (som visade sig vara rätt svårt!) och igår fick min sambo ett telefonsamtal från Björn som i sin tur hade fått samtal från han som hade hand om yxkastningen för Björn hade nämnligen helgens rekord! Inte illa, han har dessutom aldrig kastat innan och som min sambo sa, Björn vinner jämt, det är nog så ;-) haha...


Äntligen har barnen fått komma tillbaka till dagis efter vattenkopporperioden hemma, gissa om framförallt Ellen var lycklig, som hon saknat sina kompisar och fröknar! Skönt när det är på det hållet! Ronja ville däremot hellre stanna hemma och var lite svårflörtad med att åka tillbaka till dagis, men efter en dag så var hon oxå inne i gamla banan så nu är det som vanligt =) Skönt när allt fungerar.


Igår var jag hos tandläkaren (äntligen!), skulle vart där för 2,5år sen... "Bättre sent än aldrig". Resultatet var bättre än förväntat (men ett återbesök blir det). Så på hemvägen beslöt jag o K-j att köpa oss en ny TV. Vi har sagt länge att vi ska köpa en ny och flytta upp den gamla till sovrummet och nu äntligen fick det bli så! 


Imorgon skall min bil få nya däck och en 4-hjulsinställning, tråkiga utgifter men nödvändiga! Har kämpat på med mitt tradera, rensa, sälja och det har gått bra det med =) Haft en del flyt oxå trots allt... Och lite oflyt är att min sambo snart är tillbaka i Kina =( Alldeles för kort tid hemma blev detta juh, jag vill ju ha han hemma lite för mig själv ;-) Men vi kämpar på, vi är ju bästa teamet ever <3 


 

TREVLIG KVÄLL! =)


Av Maria - 2 september 2011 09:00

               

Mycket kvar att göra innan min nya stallplan är färdig. 

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards