Bona fide

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria - 26 mars 2011 20:26

Hade en riktigt härlig fredagkväll tillsammans med syster C, pizza, film, godis och rött vin =) Så mysigt och trevligt att ha vuxensällskap på kvällen! Någon (typ jag) somnade dock ifrån filmen i soffan men absolut inte för att filmen var dålig för den var riktigt rolig och överdrivet verklighetsbaserad, fick många skratt (innan jag somnade!) men jag har haft en vecka med mycket att göra och ta igen och till helgen när man "slappnar av" så blir det -ZZZzzzz... konstigt va ;-)


Började min lördag (som alla 7dagar i veckan) i stallet, morgonfodra och peta ut tre godingar i hagen. Det var någon enstaka minusgrad när jag släppte ut men solen strålade redan starkt så det gick ganska snart över till någon + grad istället och eftersom det inte blåste så fick lilla Ella pella gå utan täcke och njuta av att rulla sig i leran i naket tillstånd =)


E hade ridlektion idag, hon fick favoriten Svinto

Väl handlat/fyndat så åkte vi vidare till Ellös, jag och C tog en promenad till lekplatsen med E och R och givetvis hade vi inhandlat lite att fylla "picknick-korgen" med så en utomhus fika på förmiddagen smakade mycket gott!


Sedan har jag försökt mig på att fota med min nya kamera:

                  Finns många inställningar/funktioner att lära mig och jag börjar hitta lite finesser nu men har en del kvar...



Hade besök på köksgolvet förut, en liten svartmyra. Brukar väll inte bry mig speciellt mycket över att se en sådan men idag gjorde jag det! Med glädje följde jag den lilla myran med blicken eftersom det är en äkta vårtecken =)

Av Maria - 22 mars 2011 20:48

Har haft en riktig toppen helg som spenderades tillsmammans med släkt och vänner, god mat och dryck! Jag är lyckligt lottad som är omgiven av fantastiskt fina människor <3 Kunde inte haft en bättre 30-års dag/helg! Fick jätte fina presenter och av älsklingen fick jag en ny "riktig" kamera (jag gillar att fota och fotar mycket). En bättre kamera men än sålänge har jag inte riktigt lärt mig den för den har mer funktioner än vad jag haft på tidigare. 


Måndagen fortsatte bra, fick köpt inte bara ett par nya skor utan TVÅ par. Barnen fick varsitt par oxå ;-)  


Idag har jag ridit lektion på klubben. Vi tränade på galoppombyte. Fick till nåt språng riktigt bra men ett par gånger bytte hästen jag red endast fram så det blev korsgalopp, usha usha... I det stora hela är jag ändå nöjd och emellanåt var han riktigt fin tyckte jag faktiskt. 


Imorgon åker älsklingen tillbaka till Kina men jag är verkligen glad över att han kom ifrån ett par veckor så han kunde vara hemma hos oss <3 Kommer ändå sakna honom såklart <3 <3 <3




Av Maria - 16 mars 2011 15:58

Imorse blev det en tömkörningstur igen. När Ella inte taktade vilket hon gjorde mestadels så lättade hon bakdelen, många små skutt blev det... En riktig busponny idag vill jag lova (men lika söt ändå såklart!) Fick idag satt på en snokrem oxå då hon gärna gapar annars, imorn skall även bettskivorna på innan jag ger mig ut på tur igen.


Stallet blev färdigt imorse (mockat, fodrat mm) och jag middagsfodrade ute i hagen förut så nu får de gå i lugn och ro tills de ska in ikväll. Nisse låg och sov middag ute för första gången på väldigt länge, djuren är nog lika glada som vi över solens strålar =)


Förövrigt funderar jag på om jag funderar för mycket...





Av Maria - 16 mars 2011 08:45

  

Idag fick pållarna frukost inomhus då jag ska tömköra Ella (på bild) efter frukosten. Igår tömkörde jag henne i blåsten, lite stirrig och väldigt pigg liten ponny. Efter klippningen/rakningen så fick hon väldans massa mera energi tyvär tänkte hon mer uppåt än framåt igår :-/ 

Nisse fick en promenad i grimman, han tyckte det var jätte skojigt!


Red lektion på klubben på förmiddagen oxå, gick sådär... Känns att jag vart frånvarande ett tag då det vart sjukdommar både hos mig och barnen.


Jag och barnen hade en liten picknick på stranden igår, mysigt <3 Och sedan när vi kom hem så tog vi fram cyklarna till barnen och tog en sväng ut på grusvägarna. Hade en härlig dag igår med massa aktiviteter men oj vad trött jag var på kvällen, så skönt att vara ute i friska luften men på kvällen var jag helt slut! 


Hoppas innerligt att våren är på intågande på "riktigt" nu och jag önskar den varmt välkommen =)

Av Maria - 13 mars 2011 19:58

  Nu är hon klippt en första gång. Behöver gå över med klippmaskinen 2 ggr då pälsen är extremt tjock. Har även linjerna att trimma till så hon blir snyggt klippt men "grovjobbet" är gjort. Hon njuter av att bli klippt trots att min maskin inte är den tystaste på marknaden, står still mestadels men vi har delat upp klippningen i 2omgångar för annars blir det för lång tid för både mig, henne och maskinen tror jag ;-)


Så från "angora-ponny" till  "naken-ponny", sötaste ponnyn som finns <3


Av Maria - 12 mars 2011 11:56

Hua mig vad tiden springer iväg! Fast vi har fått gjort unadan en del oxå =) Jag och K-J började rensa i källaren, ett lass till tippen. Har rensat lite andra utrymmen med när jag ändå är i rensartagen så att säga. Gillar inte att hamstra men den senaste tiden har jag gjort det, varför?!


Började klippa/raka ena ponnyn, jisses vad päls... Hade lite krångel med min klippmaskin så vad gjorde världens bästa sambo då? Jo han köpte en helt NY fin klippmaskin till mig med dubbla uppsättning skär <3 Åh vad han är snäll min älskling! Världens bästa <3

Imorgon innan utsläpp skall jag raka klart henne och då blir det efter mycket fundering och rådfrågning av experten C en total HELRAKNING, jag får en "nakenponny" ;-) Skall ta lite bilder sedan och lägga upp så får ni se pälsbollen...


Idag har vi vart på ridskolan då E ridit lektion, jätte duktig var hon och hon red lilla skäckshettisen Zigge som var allt annat än framåt idag så hon fick kämpa, kämpa, kämpa med att få han framåt. Lite skillnad för henne då hon knappt kan nudda sin egen ponny med skänkeln för hon är redan så framåt. På ridskolan får hon träna på att rida framåt och på hemmaplan får hon träna på att bromsa upp så det blir ju en bra komplettering eller =) Stå i fältsits är hon jätteduktig på, förvånande duktig faktiskt (står "rätt" och trampar ned hälen, håller dock ett litet fast handtag i sadelns framvalv) och sitta ned i sadeln under trav går bra men att rida lätt är svårare och det blir inte många gånger upp och ner, men det kommer väll med tiden och mer träning. Har anmält E till ett ridläger till sommaren. Hon var med förra året med och hon hade jätte skoj (tror att den där rosetten hon "vann" efter deras lilla hinderbana var det absolut bästa), det var nog iof alla barnens stolthet. Lycka över sin första rosett. Jag minns min själv oxå, en CR hopp typ 40-50cm på gamla klubben och jag var runt 10år och hoppade en häst som hette Amina, en vacker fux som var min favorit. Var så nervös att jag skakade men oj vad roligt det var och att få rosett på första "tävlingen" var helt fantastiskt ;-)


K-j blir hemma tills den 21:e eller 22:e innan han åker vidare till USA denna gången, så skönt att ha han hemma ett par veckor <3 

Även om det finns nackdelar med att leva såhär så är det oxå stora fördelar, mycket kvalite´tstid får vi tillsammans <3 Även om vi inte ses dagligen...



Av Maria - 3 mars 2011 14:45

Känner mig frustrerad, varför får jag inte ha en åsikt eller tycka utan att det skall bli väsen av det? Om min åsikt inte har någon som helst betydelse så undrar jag om jag har det? Kanske är dags att inse vissa saker även om det känns svårt, besviken igen :-/ Kanske har jag för höga förhoppningar på mina medmänniskor... Man kanske inte skall räkna med någon annan, kanske, kanske inte. Jag tycker iaf att man skall kunna ha en dialog som vuxna människor och inte som ett litet barn som sätter sig på tvären för att "det inte passar"...

Trött är jag också, kanske därför jag reagerade så starkt idag... vet snart inte varken in eller ut.


Något positivt med dagen är ändå att lilla R mår bättre, min lilla skruppeluppa <3

Vi har haft massa härligt mys i soffan och kollat på teckande filmer medans storasyster pysslat på sitt rum. Har världens finaste barn, de är verkligen mitt allt!


Pållarna är lyckliga utomhus idag igen, skaren är så gott som borta nu oxå så underlaget är mjukt och fint!



Av Maria - 2 mars 2011 12:22

Inte många timmars sömn blev det för min del inatt. R höll mig vaken då hon hade jätte ont i magen/bröstet. Tror helt enkelt att det kommer sig av hennes hostande... Runt 05.00 fick jag henne att somna och då sov hon tills strax efter 8.00 utan att vakna eller få hostattacker! Jag borde lagt mig då men kunde inte slappna av då jag vart på "helspänn" hela natten, man (iaf jag) blir väldigt orolig när de är nåt som inte är bra... Dock är hon redan "bra" igen så jag hoppas att det inte blir nåt mer nu. Skall försöka få vila en liten stund i soffan hos barnen medans dom ser på film, får muta i värsta fall ;-)


Fick en mycket god nyhet oxå, kanske kan älsklingen komma hem i nästa vecka och vara hemma i två veckor för att sedan åka tillbaka till Kina och stanna i ca 4 veckor istället för att vara borta 8 veckor i sträck som var sagt från början =) Hoppas, hoppas, hoppas! Längtar efter honom <3 Såklart!


Hästarna är ute idag med, de går i den större sommarhagen och bara njuter av att plocka strån från tuvorna som sticker upp ovanför snötäcket.


Ha en bra dag!



Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards