Bona fide

Alla inlägg under februari 2012

Av Maria - 28 februari 2012 21:09

         

   

    Maddox   

   


 
Av Maria - 26 februari 2012 19:49

 

 

Idag har jag minsann shoppat! Köpte ett Amigo regntäcke med (avtagbar) hals, Jacson fleece täcke, ett snyggt trp/tävlingstäcke och fick med lite annat på köpet så som sadelpad (luddig), skritt täcke (tunnt), Mulle schabrak med hoppluva och ett tjockt fint innetäcke. Och allt detta för under 600kr (!). Jag gillar verkligen tradera... Och det kommer mina ponnysar också att göra ;-) En riktigt trevlig och snäll (och generös) säljare! Tummen upp, oj vad glad jag blev =)

 

Idag påbörjade jag operation storstäd i stallet och i sadelkammaren (framförallt sadelkammaren). Golvet är till och med skurat ;-) Har nu i stallet en stor påse med träns, lädergrimmor, sadel/seldelar mm som nu står och väntar på att bli putsade men det tar jag i veckan (gärna tillsammans med ett glas vin ;-))

 

Det har varit ett sånt där fantastiskt skönt vårväder idag med så jag har verkligen passat på att greja mestadels ute/i stallet, sköööönt! Känns verkligen skönt att det blivit både ljusare och mildare ute... Livet som hund och häst (ponny) ägare är så mycket "enklare" och roligare då =)

 

Just nu känns allt sådär oförskämt bra, hoppas det håller i sig =)

 

 

 

Av Maria - 25 februari 2012 16:39


Något bra måste jag ju gjort som helt utan anledning fick dessa fina örhängena och ett mobilskal!

Känner mig riktigt bortskämd, vet nästan inte när jag ska våga använda mina nya örhängen för så fina har jag aldrig haft.

 

Behöver jag ens nämna att jag har världens bästa sambo :-)

 
Av Maria - 25 februari 2012 16:20

Idag har jag vart ute och kört Alcazar och Carro red med på Atlet. Jisses vad pigg atlet var =) Alcazar var mer "jämn/lugn" dock inte slö för det. Körningen gick jätte bra och den nya (för mig) vagnen sitter jag mycket bättre i även om den är lite hård för rumpan. Atlet fick galopperat lite medans jag höll mig till skritt och trav med vagnen idag. Har spenderat nästan hela dagen hittills i stallet, underbart! Har fått mockat ur allt i grabbarnas box för det blir så grisigt där. Hönätet (slow feeder) verkar funka bra, det lilla jag hunnit prova det. Köper två till om det visar sig vara så bra som jag hoppas =)

 

Hoppas på lika fint väder imorgon för då blir det ut och köra ponny igen, jätte skoj!

 

Av Maria - 24 februari 2012 15:51

Äntligen sitter älsklingen på planet på väg hem, beräknar att vara här hemma runt midnatt. Skönt att få hem gubben igen ;-)

 

Igår var jag på Gbg horse show. Herregud vad dom hoppar, en del bättre än andra... Mässan var väll sådär, inte mycket såna där vrålfynd man gör längre :-/ Är jag snål eller har priserna gått upp?! ;-)

Iaf fick jag köpt ett jätte fint träns för ynka 50kr(!) var visserligen ett litet skavmärke på pannbandet men mina lurviga ponnysar har så mycket man att pannbandet göms ändå, dessutom tror jag att det mesta av märket försvinner om jag putsar upp det. Ett "slow feeder" hönät fick jag passat på att köpt. Ska prova till grabbarna för dom äter ju så fruktansvärt fort att dom då står utan mat under lång tid =( Och givetvis känns det sämre att de står lång tid på tom mage än att äta ur hönät. Jag är egentligen inte för varken hönät eller höga utfodringsplatser då hästar faktiskt är skapta för att äta från backen, men ibland får man gå ifrån det naturliga för att ändå kunna ge dom så naturligt som möjligt... det lät knasigt va?!

En flaska jodopax och 14 par strumpor var till barnen fick jag fyndat. Sedan köpte jag en ny stall/ridjacka till mig som var nedsatt fast egentligen ändå alldeles för dyr men nån gång får man unna sig, eller hur ;-)

 

 

Igår var solen framme men jag var ju mestadels inomhus så jag "märkte inte rikigt av" vädret igår men idag, vilket härligt vårväder!! +9 grader och strålande sol, visserligen blåser det en del men då torkar väll markerna upp bättre så jag klagar inte!

 

Idag har jag och mina barn och alla mina syskon + mina syskonbarn vart och bowlat tillsammans. Så himla trevligt vi har haft det, bästa familjen man kan tänka sig <3 Ellen och Ronja har inte bowlat tidigare men dom var naturbegåvningar, så duktiga och lilla Ronja vann faktiskt på sin bana <3 Så härligt att se barnen ha så roligt! Och vi vuxna med, många goa skratt blev det =)

 

 

 

 

Av Maria - 21 februari 2012 16:45

Runt kl 8 imorse var jag i stallet (som vanligt) för att morgonfodra, släppa ut mm. Och fann då Ella ståendes med sänkt huvud i ett hörn, lite småsvett och totalt "apatisk". Fick ring hit syrran snabbt och även ringt efter veterinär. Eftersom hon ätit/bajsat mm som vanligt under natten så trodde jag först inte att det var kolik och dessutom baja hon när jag var i telefon med veterinären. Veterinären trodde dock på kolik och bad mig gå promenad var 20-25min i ca 5-10min och skulle ringa tillbaka efter telefontiden. Samtal kom klockan 9.30 ungefär och då hade dom fått in ett "mer akut" kolikfall som dom valde att åka på först. Under tiden gick jag med Ella i 5-10min varje halvtimma tills veterinären hörde av sig igen runt 12 tiden och var då äntligen på väg till oss. Ella hade under denna tiden snarare försämrat än förbätrtat sitt tillstånd. Hon svetttades mer, pulsen och andningen ökade och hon "krampade". Magen var stenhård!

 

Veterinären kom, undersökte henne och gav henne lite lugnande så hon kunde gå in och känna i tarmarna och sedan hällde hon vatten genom en sond igenom näsborren ner till magsäcken. Det var inget "stopp" som tur var och nu hade vi börjat höra lite tarmljud (tidigare hördes inte ens det minsta tarmljud). Parafinolja och smärtstillande fick hon även en vitamnin spruta. Och en dos Finadyn.

Veterinären var här i ca 2timmar och när hon åkte var Ella på bättringsväg men inte riktigt framme. Hon fick stå inne tills det lugnande hade gått ur och sedan gick vi en promenad och hon fick provsmaka lite gräs för nu har hon sakteligen verkat återfått aptitet igen.

 

Lilla skruttan <3 Hon är nu ute en liten stund men ska in igen om en halvtimma. Sedan blir det halv dos av hö resten av kvällen uppdelat i flera små portioner. Hoppas verkligen att det är bra nu och att det inte kommer mer... veterinären var snäll och lämnade olja ifall hon skulle bli lite sämre igen men jag hoppas att jag slipper hälla i henne det! Så idag blev verkligen en "heldag" i stallet, kunde väll vart under roliga omständigheter bara men det viktigaste är att min lilla "bebis" blir frisk.

 

Tack syrran som kom direkt imorse och Linda som dök upp ett par timmar senare <3 Det uppskattas!!!

 

Av Maria - 19 februari 2012 20:13

  

Började ju dagen med att "gnälla" över vädret... fast några timmar senare kikade solen fram och det blev istället ett underbart väder. Härligt! Barnen passade på att leka av sig utomhus och själv satt jag på trappan med en kaffe i handen, helt ljuvligt... Hästarna njöt i solskenet med, det syntes hur uppskattat det var där dom stod och "lapa sol". 

  

Imorgon skulle det dock snöa igen fast resten av veckan skulle ju vara upp mot +6 grader så det försvinner nog fort igen =) Sedan får det inte komma mer snö, bara vår!

 

 

 

 

Slängde ut en annons på blocket i eftermiddags på mina fälgar, hade ju givetvis hoppats på många svar men såhär många... Jag har vart fullständigt nedringd! Imorgon kommer första kl 10.00 och finns dom kvar efter det så står det två på "kö" som vill komma imorgon med =) Så jag hoppas att dom blir sålda redan imorgon.

 

  

Av Maria - 19 februari 2012 10:41

Idag känns som en tråkig dag. Snöblandat regn faller, marken isig och ca 1+grad i luften, grått och ruggigt :-/ Med en viss tveksamhet släppte jag ut pållarna imorse då det var några rejäla isfläckar kvar i hagarna, hoppas de försvinner "helt" under dagen. Ut kom de iaf och jag hoppas de tar det lite lugnt.

 


Kopplade på hästtransporten imorse då jag skulle hämta ett lass hö. Kändes ju lite fel dag att hämta hö när jag knappt ens kan gå över min parkering :-/ Halt är bara förnamnet! Dock med en liten spänning i magen när jag laddade på inför sista backen här hemma. Tuta o kör! Lite is i magen, bra däck (på bilen iaf) och sunt förnuft så kommer man långt, till och med fram och tillbaka ;-)

 

 

 

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards