Bona fide

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria - 28 oktober 2010 04:45

Idag är det tidig morgon, har en hel del som skall hinnas med innan jobbet som att rasta hunden, släppa ut pållarna, fixa barnen för dagis mm.

 

Igår regnade det ordagrant på tvären! Pållarna ville in tidigt så redan runt 16 tiden fick de komma in och få på sig varsitt fleecetäcke en timma för att torka upp det värsta... Man ser hur de njuter av att komma in vissa dagar =) Halmade upp deras boxar igår över spån/torvbädden. I helgen skall jag hämta ett lass halmbalar till. Har flyttat pållarna till deras vinterhage nu igen så nu får de inte byta hage förrän till betesutsläppet nästa år. Undrar om det kommer lite sommarhästar nästa år med? Var mysigt/trevligt i somras med två storhästar gåendes här + att jag fick lite ridmöjligheter =) Och det var väldigt praktiskt för de stora pållarna kunde beta ned gräset så småpållarna kunde gå på den större ängen efteråt, så jag hoppas att de kommer tillbaka nästa sommar =)

 

Igår var jag på "starta eget" information och det var ganska bra tyckte jag ändå även om den var lite väl inriktad på vissa linjer. Håller nu på att göra min affärsplan för att få tips och råd mm. Känns roligt och spännande men oxå lite nervöst faktiskt, man är ju alltid lite rädd för att ens id´e inte skall hålla. Men förutsättningen är bra iaf =) Håll tummarna för nu kör vi!

 


 

 

 

 

Av Maria - 25 oktober 2010 16:35

Åkte idag till affären för att köpa en overall till E då hennes var urväxt. Hittade en overall (som tur var) till bra pris men jag lyckades handla med annat för över 500kr oxå... Vad hände? Visserligen inget onödigt alls (inte ens en gotta slank med), men men...

Efter min oplanerade shoppingtur så tog jag tag i räkningarna så nu är allt betalt =) Skönt att ha det gjort men attans vad trist att se så mycket pengar liksom bara "försvinna". Jag hatar dessa räkningar! Bara tråkiga utgifter... ändå viktiga att ha som t.e.x försäkringarna, allt försäkras, bilar, barn, hund, hästar, hemmet... Det går en hel del pengar på alla försäkringar och ändå är vi inte alls på nåt sätt "överförsäkrade" utan håller oss inom rimliga gränser. Men alla har väll lika tråkigt som mig när de sitter framför dataskärmen och gör slut på pengar? Idag slipper jag laga middag för jag gjorde en rejäl oimgång igår så vi får nöja oss att repetera gårdagens middag idag med... Lite trist kanske, men skönt ändå! Gjorde en kassler/broccoligratäng som förresten var superenkel och supergod!

Och till denna serverade jag ris.

 

Här kommer receptet =)

2 st  broccolibuketter

smör (till att smörja formen och steka med)

1 st  gul lök

 

4 dl  vispgrädde

400 gram  kassler, strimlad

2 dl  ost, (riven)

salt och peppar

Tillagning

 

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär broccolin i stora bitar. Koka upp vatten och förväll broccolin lätt i saltat vatten, ca 3-4 min. Smörj en ugnsfast form och lägg i broccolin.

 

2. Smält smör i stekpanna. Hacka gul lök och fräs till den blir mjuk. Tillsätt grädden.

3. Tillsätt kassler, ost och kryddor och låt såsen puttra ihop på svag värme ca 5 min. 

 

4. Häll såsen över broccolin. Gratinera i ugn 225 grader ca 15 min

 

(Strö lite extra riven ost över)

Lite middagstips kan behövas ibland (iaf här då jag lätt får middags-recept-torka)

Av Maria - 25 oktober 2010 08:47

Helgen som gick var härlig, fick tillbringa den med min älskade familj. K skulle egentligen redan åkt men det vart lite krångel med hotell mm så han är kvar hemma =) Dock inte länge till för han åker antagligen idag eller imorgon istället. Kommer verkligen sakna med stort S! Ibland glömmer man bort vad man har, man värdesätter inte varandra så som man borde. Den jobbiga delen av vardagen tar överhand. Jag har ibland vart dålig på att visa min sambo hur mycket han faktiskt betyder för mig. Han är en fantastisk pappa till våra barn, han är duktig på det allra mesta (väldigt händig) så som att laga/tillverka mm, han är inte rädd för att ta i och jobba hårt, han är i mina ögon perfekt trots sina brister ;-) Och han står ut med mig! Jag vet nämnligen att jag inte heller är perfekt utan att jag har mina brister (och till skillnad från en del andra så kan jag iaf erkänna det)...

Av Maria - 23 oktober 2010 15:01

Dagen började med E:s ridlektion som gick jätte bra. Hon red helt själv stundvis under lektionen, mamma blir såååå stolt <3

Innan lektionen ramlade (halkade) hon på utsidan vilket ledde till en E som var på mycket kinkigt humör. Men hennes "ledare" N kom och hjälpte henne med ponnyn hon skulle rida, så E fick kratsa hovar, borsta, sadla och tränsa (med hjälp såklart) så blev hon snart på gott och bra humör igen. Tur att tjejerna som hjälper till på lördagar är så goá =)

 

Jag gick på långpromenad med Maddox och fick sällskap av P och Boss, vi gick en runda nästan förbi där jag bodde innan. Det mesta runt omkring på området såg exakt ut som när vi lämnade det för några år sedan... Vi vågade oss igenom skogen idag eftersom vi ringt och kollat att de INTE jagade älg där idag, annars tycker jag att man skall hålla sig borta från skogarna när älgjakten är. Lite respekt mot jägarna samt att jag inte vill bli skjuten av misstag och kan inte riktigt förstå hur ryttarna tänker som rider där de vet att de jagar? Visst är det "stor" skillnad i utseende på en älg och en häst men olyckor har ju hänt förut så jag skulle ju inte våga riskera det...

De brukar dessutom skjuta av det dom får rätt snart.

 

Idag fick jag hjälp av E att släppa ut ponnysarna och hennes ponny skulle minsann ha regntäcke på sig idag för det regnade <3 Så det så! E kopplade fast grimskaftet i Ellas grimma medans jag gick för att klä på Nisse sin och vips så var E och hennes ponny på utgång, invänta mamma och ponny nr 2 var inget skoj utan hon smet ut till hagen själv. Så när jag väl kom ut med Nisse så stod E och hennes ponny snällt och tittade på oss "sena" typer ;-) Det är intressant att se hur bra de samarbetar trots att E bara är 4år.

 

Nu är det dags att laga middag till världens bästaste familj, nämnligen MIN, min, min =) <3 <3 <3 <3

 

 


 

 

Av Maria - 17 oktober 2010 14:05

Nu är jag hemma igen efter en fullspäckad dag hittills. Hoppningen var kul och vi gick felfritt dock kändes det "sådär" hon var stark på vissa och jag fick inte tillbaka henne så hon blev sådär lång i sprången. Men hon är en klippa för hon räddar gärna situationen åt oss ibland när man kommer alldeles fel! Teorin gick sämre och teorin räknades ihop med poängen från hoppningen. Tre placerade och jag var inte en av dem men jag vet inte heller hur långt utanför jag landade... spelar heller ingen roll för jag har haft en rolig dag och är en erfarenhet rikare =)

 

Nästa klubbtävling borde bli tomtehoppningen och då tänkte jag fjäska med syrran om jag får låna med hennes pålle in och dela med henne, vi kan starta varsin gång (om hon inte vill starta 2ggr själv förståss).

 

Nu skall jag hoppa ur mina (inte rena) vita ridbyxor och skjorta för att hoppa i mina mjukaste (och fulaste) rosa mysbrallor och bara ha det gött hemma! Hej hopp i galopp....

Av Maria - 16 oktober 2010 19:36

Att putsa fönster från flugskit är verkligen "skitgöra" men nu är det gjort! Alla fönster på neder och övervåningen är nu rena och fina =) Man ser inte alltid hur skitigt något är förrän man börjar att göra rent det? Flugorna har haft orgie på mina fönster kan jag tro... Ush!


Idag har jag... putsat fönster, sen fick jag besök så jag slapp resten av städningen ;-) Trevligt med besök sådär oväntat =)


E red lektion idag, min duktig lilla (stora) skrutta <3 Jag är å stolt "ponnymamma" ;-) Dock kommer jag aldrig bli en sån där "ponnymamma" som man ser alldeles för många av... hemska typer! Bara tanken av dessa mammor som pressar sina barn till det yttersta och glömmer helt bort tjusningen med att rida och hålla på med djuren får mig att må illa!


Imorgon bitti blir det lite stalltjänst på klubben för jag skall vara med på jokerhoppningen och kan lika gärna åka in tidigare och hjälpa till i stallet med morgonsysslorna (fodra/släppa ut/mocka/fodra). Jag hjälper gärna till i stallet för jag trivs så bra där med hästar och personal, känns lite som ett "andra hem" =)


Ang. Jokerhoppningen så är det en av tävlingarna i den sk. färgfemman, skall bli roligt med nåt annorlunda. imorgon är det även teorin som oxå den är en deltävling i färgfemman. Har inte riktigt koll varken på hoppningen eller teorin men det ger sig väll på plats antar jag. Jag vet bara att i hoppningen så räknar man poäng för varje avklarat hinder, men riktigt hur vet jag inte... kanske är jag litet trög?


Återkommer imorgon om hur tävlingen gick =) Trevlig lördagkväll på er alla!

Av Maria - 15 oktober 2010 09:09

Trots att jag inte jobbar längre så är ändå fredagar min favoritdag! Någon sovmorgon blev det förvisso inte idag då E vaknade när K gick upp för att åka till jobbet. Eftersom barnen är på dagis måndag-torsdag så är det upp på morgonen, fixa och dona mm men fredagar kan vi bara gå upp och ha en lugn härlig morgon och bara ta det soft =) Idag har vi haft en riktigt lång och härlig morgon, vi kom just i kläderna ;-) Fredag känns som en riktig lyxig familjedag och att vi senare på eftermiddagen brukar försöka äta nåt smaskigare till middag typ som tacos och nån efterrätt gör hela fredagen extra god!


Ser fram emot en extra härlig helg med familjen då denna helgen är sista på länge som vi kommer tillbringa tillsammans för nästa helg är K i Kina... och flera helger framöver oxå för den delen :-/


Passar på att önska alla läsare en riktigt trevlig helg och ta vara på er <3

Av Maria - 14 oktober 2010 17:53

Var ute en kort vända med hunden nu (och som alltid gjorde jag ett stopp hos pållarna), de börjar bli ullbollar nu igen! Fortfarande är de båda två lite runda efter sommarbetet och jag började att stödfodra lite med hö på kvällarna när det vart kallt men de äter inte upp det. Fortfarande finns det att gnaga på i hagarna så de får helt enkelt gå på lite bantning nu och klara sig på gräset som finns kvar. Mysigt att ha dem hemma <3

 

Idag har vart en slö dag, huvudvärk o trött. Började att städa (som vanligt) imorse efter att jag lämnat barnen, tvättade några maskiner tvätt, hängde upp och sedan tog det slut, min ork alltså. Fick bli en timmas vila på soffan så huvudvärken skulle utplånas (lyckades dock inte). Sedan tog jag en långpromenad med hunden ut i det fina vädret i hopp om att frisk luft skulle hjälpa att bota min huvudvärk vilket det inte inte heller gjorde =( Men nu är jag fri från huvudvärk, kanske bara var så att jag saknade barnen <3 för när jag hade hämtat dem så blev jag bra igen =)

 

Imorgon är jag och flickorna lediga och vi skall en tripp till Uddevalla iaf då vi skall hämta hem min sambo/barnens pappa som gör sin sista dag på sitt nuvarande jobb imorgon. Nästa vecka börjar hans nya anställning så då åker han till Kina... det blir en stor omställning det här.

Presentation

ponnysarna på gården:

 

 

OPTIMIST "Nisse" född 2007

E: I Learned From The Best

U: Fame  

Minishetland ca 78cm i mkh.

 

 

TINGELING "Ella" korsningsponny född 2003 ca 87cm i mkh.

 

 

LYCKEBO ATLET född 1997

standardshetland.

E: Kanteborgs Sprite

U: Lyckebo Alicia

 

    

 

ALCAZAR född 1997

standardshetland

E: Lyckebo Al Capone

U: Xandra v.d Noord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Tips:

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards